
De AI-dogfluencer van huisdierenmerk Rosewood zoekt een naam
Huisdierenmerk Rosewood lanceert de eerste AI-dogfluencer (in spé) van Nederland: een virtuele hond met een eigen stem, die inzicht geeft in de belevingswereld van een viervoeter. De AI-hond komt tot leven via zijn eigen socialmediakanalen, waar hij onder andere tips geeft aan baasjes.
De lancering speelt in op een herkenbare trend: tijdens én na de coronapandemie namen veel mensen een hond in huis, vaak spontaan en zonder precies te weten wat daar allemaal bij komt kijken. Rosewood wil met deze digitale innovatie op een eigentijdse manier inspelen op de groeiende behoefte aan praktische informatie.
"Met onze AI-dogfluencer willen we (toekomstige) hondeneigenaren op een leuke en laagdrempelige manier helpen om hun viervoeter beter te begrijpen", zegt Lindsay Hubner, senior brandmanager van Rosewood.
Een hond zonder naam
De AI-dogfluencer heeft bewust nog geen naam gekregen. Rosewood wil hiermee aandacht vragen voor de duizenden asielhonden in Nederland die vaak anoniem en onzichtbaar wachten op een nieuw thuis. De naamloze status van de virtuele hond staat symbool voor dat gevoel van niet-gezien worden.
Om dit thema tastbaar te maken, roept Rosewood het publiek op om mee te denken over een passende naam voor de AI-dogfluencer. Die oproep ging van start met opvallende ‘vermist’-posters in Amsterdamse parken. Op de posters stond een onbekende hond met de tekst: "Help mij een naam te vinden. Scan de QR-code en denk mee." De twist? Niet een echte hond werd gezocht, maar de naam voor Rosewoods virtuele viervoeter.
Zichtbaar maken
"Zonder naam ben je onzichtbaar”, aldus Hubner. "Dat geldt nu voor onze virtuele hond, maar ook voor honden in asiels die wachten op een tweede kans. Met deze activatie willen we dat gevoel tastbaar maken én laten zien hoe belangrijk herkenning en een eigen plek zijn.'
De uiteindelijke naam van de AI-dogfluencer wordt binnenkort bekendgemaakt, gekozen uit de inzendingen van het publiek. Daarna blijft hij actief op TikTok en Instagram, waar hij het gesprek aangaat met baasjes en hondenliefhebbers uit heel Nederland.