
De Sugar-Score van Holie’s onthult suikerbommen in het ontbijtschap
Een lekker bakje muesli voelt voor veel mensen als een gezonde start van de dag, maar blijkt in werkelijkheid een stiekeme suikerbom. Daarom lanceert het Amsterdamse granenmerk Holie’s de Sugar-Score: een online tool die inzicht geeft in hoeveel suiker er écht in populaire ontbijt- en tussendoorproducten zit. Veel producten lijken gezond door slimme marketingtrucs, maar zitten toch boordevol suiker. De Sugar-Score prikt daar doorheen met een label van A tot C.
Foto: Holie's co-founders Merick Schoute en Valentijn van Santvoort
De Sugar-Score is een online tool die boodschappers helpt navigeren in het supermarktlandschap om suikerarme keuzes te maken. De score laat zien hoeveel suiker er écht in de vijf meest verkochte ontbijt- en tussendoorproducten zit. Niet aan de hand van vage claims, maar via een simpele score van A tot C.
Met de Sugar-Score gooit Holie’s de suiker-kaart op tafel door producten te beoordelen op het suikergehalte per 100 gram:
A = 0–5% suiker
B = 5–10% suiker
C = meer dan 10% suiker
Suiker verschuilen door ‘slimme’ samenstellingen
Grote merken in het ontbijtschap geven hun producten vaak een gezond imago, door claims als ‘zonder geraffineerde suikers’, ‘toegevoegde vezels’, ‘rijk aan eiwitten’ te gebruiken terwijl het suikergehalte gewoon hoog is. Daarnaast wordt suiker onder schuilnamen toegevoegd zoals 'agavesiroop' of ‘glucose'. Zo blijft suiker onder de radar en maken mensen onbewust een ongezonde keuze.
"Als consument moet je tegenwoordig bijna voedingsexpert zijn om het etiket goed te kunnen interpreteren," zegt Valentijn van Santvoort, co-founder van Holie’s. "Met de Sugar-Score willen we het voor iedereen makkelijker maken om door dat rookgordijn heen te kijken. Geen ingewikkelde schuilnamen of claims, maar heldere inzichten over toegevoegde suiker, precies waar je naar op zoek bent als je bewuster wilt eten."
Verspreiding en educatie
De Sugar-Score is vanaf nu live in Nederland en België. Op basis van de score wordt de top vijf van A-merken in het ontbijt- en tussendoorschap onder de loep genomen. Rond de tool verschijnt de komende tijd educatieve content op social media en, in samenwerking met verschillende voedingsexperts en diëtisten uit de Benelux. Holie’s geeft zo eerlijke houvast in een wereld van suikerverleiding.
De Sugar-Score is te vinden op www.sugarscore.info, met overzichtelijke productvergelijkingen en alle scores op een rij.
Over Holie’s
In 2018 vertrok het Amsterdamse krokante granenmerk Holie’s op een missie om mensen gezonder te maken. Hoe? Door de voedingsindustrie uit te dagen met een leuker, lekkerder én gezonder alternatief voor ontbijtgranen en repen. Vandaag de dag bieden ze 25 producten Granola, Crunchy Muesli en Crunchy Bars zonder toegevoegde suiker aan in Nederland, België en Engeland. In 2024 certificeerde Holie’s zich opnieuw als B Corporation met een topscore van 126,2. Hiermee staat Holie’s in de top 3% van hoogst scorende food B Corps wereldwijd.