Dit zijn de beste slogans in de woonbranche

28-03-2024 (12:01) - Marketing

‘Hubo helpt’ is door consumenten verkozen tot de beste slogan in de woonbranche. ‘Een wereld aan ideeën’ van IKEA en ‘Gegarandeerd de laagste prijs van Nederland’ van KeukenConcurrent complementeren de top drie. Het gemiddelde rapportcijfer voor slogans in de woonbranche is 6,69. Dit blijkt uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.000 Nederlanders.

Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument. Een pakkende slogan die de positionering samenvat, maakt daarbij duidelijk waar een bedrijf voor staat.

Beste slogan

De slogan van Hubo (7,47) krijgt het hoogste rapportcijfer. Daarop volgen IKEA (7,46) en KeukenConcurrent (7,34). Het gemiddelde rapportcijfer voor slogans in de woonbranche is 6,69. Het is opvallend dat in de top vijf twee slogans staan die zich focussen op de beste prijs en één op service (‘Hubo helpt’). In het model van Treacy en Wiersema komt dit neer op de waardes operational excellence en customer intimacy. Daarnaast blijkt uit de slogans van IKEA en Coppelmans dat het consumenten aanspreekt wanneer je ze inspireert met ideeën.

Slechtste slogan

De slogan van Xenos (6,36) krijgt het laagste rapportcijfer. De slogans van Sanitairwinkel (6,45), Kwantum (6,46) en Grando (6,46) volgen. Het is opvallend dat de slogans met de laagste rapportcijfers niet erg onderscheidend zijn. Deze slogans focussen zich niet op de positionering op beste product, service of proces maar streven over het algemeen een emotionele lading na.


Bureaus

Media

Economisch