DogGPT van Pedigree voorkomt asielhonden door betere matches
Pedigree introduceert DogGPT, een AI-tool die honden en baasjes matcht op basis van karakter en levensstijl in plaats van uiterlijk. Veel mensen kiezen een hond op uitstraling, wat vaak tot mismatches leidt. Met DogGPT wil Pedigree dit voorkomen en asielhonden een betere kans op adoptie geven.
Uit een onderzoek van Pedigree blijkt dat meer dan de helft (53%) van de respondenten niet meer voor dezelfde hond zou kiezen nadat ze de karakterbeschrijving hadden gelezen van de hond die ze eerst op basis van een foto hadden uitgekozen. Dit komt vaak doordat het karakter niet bij hun levensstijl past (21,3%) of omdat de hond anders bleek dan verwacht (30,3%). Als mensen kijken naar het karakter, kiezen ze vaker voor een hond met een vriendelijk temperament die goed bij het gezin past.
DogGPT helpt toekomstige baasjes door hun persoonlijke voorkeuren en levensstijl te koppelen aan karakterprofielen van asielhonden. Aan de hand van gerichte vragen, zoals ervaring met honden, woonsituatie en beschikbare tijd, selecteert de tool potentiële matches. De uiteindelijke adoptie verloopt via het asiel waar de hond verblijft.
Leon van Poelwijk, Country Manager van Mars Pet Nutrition Nederland (moederbedrijf van Pedigree) vertelt over de voordelen van DogGPT: "De tool zorgt ervoor dat er op basis van karaktereigenschappen en levensstijl een betere voorselectie wordt gemaakt vóórdat potentiële baasjes de honden daadwerkelijk te zien krijgen. Hiermee ondersteunt DogGPT asielen met een beter match-systeem, met als doel nog meer asielhonden met succes geadopteerd te laten worden."
Asielen ontlasten
Irma Klaassen van Stichting ROZE Eindhoven ziet de tool als een belangrijke stap in het verbeteren van adoptieprocessen. "Veel mensen kiezen een hond op basis van uiterlijk, maar een goede match op karakter en levensstijl zorgt voor een gezondere en gelukkigere relatie. DogGPT helpt mensen betere keuzes te maken, wat asielen enorm kan ontlasten."
Pedigree zet al langer AI in om adopties te bevorderen. Vorig jaar transformeerde het merk asielhonden in menselijke datingprofielen, waardoor hun karaktereigenschappen beter zichtbaar werden.