Heineken proost op schap van de toekomst
Als je een avondje geen bier wilde drinken kon je je jarenlang nergens achter verschuilen, je was namelijk aangewezen op een frisdrank of sapje. De laatste jaren is dat flink veranderd.
Inmiddels is de alcoholvrij biercategorie een belangrijke groeimarkt ook in het Retail kanaal waarin Heineken en AH het voortouw nemen. Om die ontwikkeling verder kracht bij te zetten ontwikkelde Brand Busters & Brand Agency het schap van de toekomst.
Pr0.0sten
Jorgo Lialiangas, strategisch merk specialist bij BrandBusters: "Bij de ontwikkeling van het concept hebben we ingezet op een aantal insights die de verdere groei van de categorie kan gaan dragen. 57% van de aankoopbeslissingen van een shopper wordt uiteindelijk bij het schap genomen. Met het schap van de toekomst willen we de shoppers naar het schap trekken en hen verleiden om voor een alcoholvrij biertje te kiezen. We hebben gekeken naar specifieke momenten waarop alcoholische dranken worde genuttigd. Die hebben we afgezet tegen de consumptie momenten van 0.0 bieren."
"De uitkomst leverde 2 belangrijke belangrijke inzichten op. Ten eerste: het niet drinken van alcohol heeft invloed heeft op de beleving van het welbekende proost moment. Daarnaast worden frisdranken ervaren als minder natuurlijk. Daarom onderstrepen we in het design van het schap het natuurlijke karakter van de categorie. En maken we duidelijk dat proosten met Heineken 0.0 net zo feestelijk is!", zegt Jorgo.
Schap van de toekomst
Marc den Boggende, Shopper & Activatie Specialist bij Brand Agency: “Toen we de vraag kregen om na te denken over het 0.0 schap van de toekomt moest het voor ons vooral gaan over: meetbaarheid, digitalisering, interactie, stand-out en fun. Uitganspunt was om een concept uit te werken dat de volwassenheid van de categorie laat zien. 0.0 is een volwassen categorie met een breed product aanbod. Doel van het schap is daarom om zoveel mogelijk consumenten dat te gaan laten ervaren. Hoe? Door ze een scala aan interactieve digitale materialen in te zetten. Langs dit schap lopen zonder erdoor aangetrokken te worden kan simpelweg niet."