Hoe Rabobank met ambitieus IT-talent de uitstoot van haar IT-systemen wil verminderen

Hoe Rabobank met ambitieus IT-talent de uitstoot van haar IT-systemen wil verminderen

12-06-2024 (17:20) - Marketing

Rabobank lanceert een nieuwe werkgeverscampagne om IT professionals aan te trekken. De campagne, bedacht en ontwikkeld door Kaliber Interactive, vertelt over sustainability binnen de bank. Met deze campagne wil de IT-afdeling haar innovatieve karakter, en de mogelijkheden die dat met zich meebrengt, onderstrepen.

In deze campagne, met de titel 'IT’s hidden footprint - Script the Change’, kijk je mee met een groep Rabobank IT-collega’s die zich onder de projectnaam ‘Wavemakers’ verenigd hebben. Hun doel is om de CO2-uitstoot van de IT-systemen bij Rabobank inzichtelijk te maken en waar mogelijk te verminderen. De uitstoot van IT-systemen is voor velen onzichtbaar, maar aanzienlijk. Je staat er wellicht nooit bij stil, maar het streamen van een video stoot bijvoorbeeld net zoveel C02 uit als het opwarmen van een maaltijd in een magnetron*. De totale CO2-uitstoot van de IT-sector is inmiddels al goed voor 3,5 - 4 % van de totale wereldwijde uitstoot. Dat is meer dan uitstoot van de wereldwijde luchtvaart.**.

Renske (Tech Lead & Leader Wavemakers bij Rabobank): “Het Wavemakers project focust zich op het creëren van een IT-cultuur waarin milieubewust werken ingebakken zit. We zitten nu in de fase waarin we intern bewustzijn en inzicht op het onderwerp creëren. We geven opleiding en ontwikkelen tools, zoals de carbon insights tool, waarmee we toewerken naar het verminderen van de CO2-uitstoot van de IT-systemen van Rabobank”.

Rabobank steeds meer IT-werkgever

Vrijwel heel Nederland kent Rabobank als bank. De afgelopen jaren is het bedrijf echter steeds meer een innovatieve IT-werkgever aan het worden. Sasja (Marketing Manager Employer Brand bij Rabobank): “Bij Rabobank werken inmiddels 9050 IT-professionals. Eén op de vijf medewerkers is daarmee een IT-er. Als IT-er krijg je volop de vrijheid om te werken aan innovatieve projecten, met progressieve tooling. We weten dat ‘werken aan inhoudelijke en vernieuwende IT-projecten’, belangrijk is voor de werkzoekende IT-er. Door ons innovatieve karakter met deze campagne tastbaar te maken, willen we meer IT-talent enthousiasmeren om bij Rabobank te komen werken”.

Script the Change: deel 2

In deze campagne geeft Rabobank een vervolg aan de succesvolle Script the Change campagne die in juni 2023 van start ging. Sasja: “In 2023 zagen we, onder IT-ers die de campagne gezien hadden, een significante stijging in de overweging van Rabobank als IT-werkgever. Daarnaast zien we dit jaar een stijging van 30% in het aantal sollicitaties in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar”.

Dit tweede deel van de Script the Change campagne draait om een documentaire waarin Rabobanks’ Wavemakers worden gevolgd. Hugo van de Hoef (Creative Dirctor bij Kaliber Interactive): “De keuze voor een documentaire in het centrum van de campagne, is een bewuste. We zijn ervan overtuigd dat we de IT-professional vanuit de inhoud kunnen enthousiasmeren. Middels de documentairevorm, geven we het inhoudelijke verhaal de maximale ruimte die het verdient. We zetten een daadwerkelijk innovatief project in de schijnwerpers waar je als toekomstige collega aan zou kunnen werken. Daarnaast sluit het Wavemakers-project mooi aan bij de nieuwe werkgeversbelofte van Rabobank: Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen”.

De online wervingscampagne loopt van 12 juni tot eind 2024. De campagne wordt uitgerold op LinkedIn, META, Twitch, online video, radio en display. Meer informatie kun je vinden op www.rabobank.jobs/IT.

* Bron: https://theshiftproject.org/en/article/lean-ict-our-new-report/

** Bron: Global carbon emission of IT Study: "The environmental footprint of the digital world" Frédéric Bordage

Credits

Opdrachtgever: Sasja van Ravens, Anne van Lopik-Wilmink en Renske Vermolen
Bureau: Kaliber Interactive
Media: PHD, Mindshare
Productie: Tebbernekkel, The Compound


 


Bureaus

Media

Economisch