ID&T Group en Unilever starten een nieuwe strategische samenwerking

ID&T Group en Unilever starten een nieuwe strategische samenwerking

16-05-2024 (11:00) - Marketing

De komende drie jaar gaan Unilever en ID&T Group samenwerken op meer dan 30 evenementen binnen het portfolio van ID&T. Onder andere op Mysteryland, Defqon.1 Weekend Festival en alle shows van Awakenings zullen verschillende Unilever-merken, zoals Lipton Ice Tea, te zien zijn.

Aanwezigheid op muziekevenementen is niet nieuw voor Unilever. Zo is middels samenwerkingen met verschillende events bijvoorbeeld al ruim 15 jaar lang gebouwd aan het merk Lipton Ice Tea. Met deze nieuwe, langdurige samenwerking met ID&T Group, wordt deze vorm van marketing echt geïntegreerd als essentieel onderdeel binnen de marketing- en mediamix van het merk. Hierbij dienen muziekevenementen niet alleen als middel om de marktpenetratie binnen de frisdranksector te vergroten, maar ook als een instrument om de merkrelevantie onder de jonge doelgroep te behouden en unieke ervaringen te bieden door middel van de creatieve kracht van festivals. Via deze samenwerking met ID&T, vergroot Unilever jaarlijks het totale bereik met ruim 2 miljoen festivalbezoekers en bereikt het meer dan 10 miljoen mensen via sociale media.

Naast Lipton Ice Tea, heeft Unilever een overkoepelende strategische visie om merken uit diverse productcategorieën waaronder Nutrition, Ice Cream, Personal Care, Beauty & Wellbeing en Home Care, te integreren met festivals als krachtig marketinginstrument, gericht op een diverse en betrokken jonge doelgroep. 

De samenwerking tussen ID&T Groep en Unilever bestaat uit meer dan branding op evenementen. Beide partijen zijn vastbesloten om samen te werken aan innovatieve experience marketing- en mediaprojecten die jongeren aanspreken. Denk aan een gecureerde muziekstage met AXE bij onder andere het Vunzige Deuntjes Festival, het succes van De Lipton Club doorzetten op geselecteerde festivals maar ook meerdere refreshstations met Dove & AXE om jezelf op te frissen.

Gepersonaliseerde ervaringen

Dankzij de samenwerking krijgen festivalgangers toegang tot gepersonaliseerde ervaringen on- en offline, waardoor hun betrokkenheid en merkloyaliteit wordt versterkt, zoals de ontwikkeling van gezamenlijke e-commerce proposities rondom de evenementen.

Said Arrad, (Head of Brand, Experience & Partnerships Lipton Ice Tea BNX - Unilever): "Wij zijn enorm blij met ID&T Groep als partner. Met onze creatieve kracht en de gezamelijke passie voor muziek en cultuur kan deze samenwerking een waardevolle bijdrage leveren aan de marketingdoelstellingen van ons merkenportfolio. Wij zien festivals dan ook als een bewezen en krachtig marketingkanaal om de moeilijk te bereiken jongeren doelgroep op grote schaal en op een unieke en authentieke manier te bereiken. We kijken enorm uit naar deze strategische samenwerking en het samen ontwikkelen van impactvolle experiences."

Brian van Vuure (Director, Brand Partnerships Development – ID&T Groep / SSE NL): "We zijn altijd op zoek naar merken die goed aansluiten bij onze doelgroep en hebben met de Unilever-merken een sterke match gevonden. We hebben de ambitie om samen met deze merken het hele jaar door impactvolle, authentieke, 360-graden campagnes te voeren, waarbij we meerdere mediakanalen combineren voor optimale amplificatie. We zijn erg blij dat een concern van formaat als Unilever deze waarde ook erkent en muziekevenementen als essentieel onderdeel heeft geïntegreerd in hun marketing- en mediamix.”

Effectiviteit meten

Om de effectiviteit van festivalmarketing goed te kunnen meten, wordt samengewerkt met onderzoeksbureau Nielsen. De resultaten worden constant geëvalueerd, om een zo sterk mogelijke strategie neer te kunnen zetten. Zo blijft experience marketing de komende jaren een significante rol spelen in de strategische plannen voor Lipton Ice Tea en meerdere Unilever-merken.

 

 


Bureaus

Media

Economisch