Is social media overschat door marketeers?

23-01-2015 (07:33) - Marketing

Onderzoekers hebben aangetoond dat consumenten bij voorkeur meningen offline met elkaar delen in plaats van online en hier ook meer waarde aan hechten.
 
Voor sommige producten is het natuurlijk wel zinvol om Word-of-Mouth (WOM) ook online te verspreiden via sociale platformen. Wanneer een product kostbaarder is willen consumenten immers het risico op een miskoop verlagen, zo blijkt uit de studie vanuit het Center for Excellence in Service, University of Maryland, gepubliceerd door de Journal of Service Research. 
 
Online posts en reviews hebben een positieve impact op de search rankings van een merk en daarmee op de algemene indruk die potentiele kopers krijgen wanneer ze een product online opzoeken.
 
Alledaagse en minder kostbare producten, zoals fast moving consumer goods, vragen veelal een heel andere benadering. Consumenten zoeken deze producten doorgaans namelijk niet online op voordat ze deze aanschaffen.
 

Een offline Word-of-Mouth marketingcampagne, waarbij product samples en informatiepakketten worden verspreid, consumenten vragenformulieren samen met hun directe omgeving invullen en offline gesprekken actief worden gestimuleerd, is volgens de onderzoekers een meer aan te bevelen benadering voor het verhogen van het aantal effectieve productaanbevelingen voor deze merken. 


Bureaus

Media

Economisch