Koers biermerken  met 15% gedaald

Koers biermerken met 15% gedaald

26-09-2024 (12:53) - Marketing

Nu het Oktoberfest van start is gegaan en bierliefhebbers zich naar München begeven, analyseerde handels- en beleggingsplatform eToro de prestaties van verschillende biermerken. De analyse schetst een somber beeld van de wereldwijde bierindustrie.

eToro creëerde twee mandjes met negen van de grootste bieraandelen, elk van een ander land. De analyse laat zien dat de waarde van deze biermerken in het afgelopen jaar met -15% daalde ten opzichte van andere grote indexen, die allemaal met minstens 9% groeiden (zie tabel 1). De wereldwijde bierindustrie presteert al langer onder de maat, want ook over de afgelopen vijf jaar daalde de beurswaarde met -11%.

De grootste daling in het afgelopen jaar zagen we bij het Chinese biermerk Tsingtao (-36%). De beurswaarde van Guinness’ moederbedrijf Diageo daalde met -23% en de Deense brouwer Carlsberg zag een afname van -20% in dezelfde periode.

Weinig biermerken boekten positieve cijfers in het afgelopen jaar. AB InBev, verreweg het grootste bierbedrijf ter wereld qua marktwaarde, steeg met 6%, en het Duitse Kulbacher Brauerei steeg met 3%. Beide merken hebben deze koerswinsten dit jaar alweer zien verdampen. Slechts één biermerk, het Japanse Asahi Group Holdings, heeft positieve koersbewegingen gezien in 2024 met een magere plus van 1%.

Jean-Paul van Oudheusden, marktanalist bij eToro: “Oktoberfest is ‘s werelds grootste bierfestival, maar ondanks de jaarlijkse bierfestiviteiten, schetst de analyse een beeld van een sector die wereldwijd achteruitgaat en beleggers eerder een kater bezorgt. Aan de aanbodzijde stijgen de productiekosten; aan de vraagzijde verschuiven drinkers van grote biermerken naar premiumdranken als ambachtelijk bier, cocktails en alcoholvrij bier.”

Enkele bieraandelen leverden bescheiden winsten op voor beleggers die er al vijf jaar lang in geïnvesteerd zitten. Constellation Brands, het Amerikaanse drankenbedrijf achter Modelo en Corona, zag een stijging van 18% over deze periode. Tsingtao staat op de tweede plaats met een stijging van 13%, ondanks de grootste daling in het afgelopen jaar. Toch verbleken deze resultaten bij de prestaties van de grote indexen over dezelfde periode, met een stijging van 93% voor de S&P 500 en zelfs een stijging van 16% voor de minder presterende FTSE 100.

Van Oudheusden: “De meeste bieraandelen zijn niet in staat geweest om dezelfde prestaties van voor de pandemie te leveren. Lockdowns leidden tot minder verkoop van bier in bars en restaurants. Ook door de stijgende levensonderhoudskosten en een groeiend gezondheidsbewustzijn, zijn mensen hun alcoholconsumptie gaan verminderen of geheelonthouder geworden. Dit laatste betekent een nieuwe groeimogelijkheid.

Alcoholvrij rpoductie steeg met 13,5%

In 2023 steeg de productie van alcoholvrij bier in de EU met 13,5%, terwijl traditioneel bier met 5% daalde ten opzichte van 2022. Grote drankenconcerns breiden hun alcoholvrije assortimenten uit. Dat zagen we onder meer bij AB InBev die voor Corona Cero koos als het officiële bier van de Olympische Spelen van 2024 in hun sponsordeal, en Diageo Guinness 0.0 in Groot-Brittannië na een succesvolle test in Ierland.
De Europese trend in niet-alcoholische dranken is ook bij Heineken terug te zien, dat in de eerste helft van 2024 het volume van Heineken 0.0 zag toenemen met 14%.

Van Oudheusden: "Hoe goed die groei ook is, beleggers dienen zich wel te beseffen dat het niet-alcoholische deel van de totale productie nog heel klein is. Het aandeel Heineken maakte eind juli een flinke duikeling van 10% toen uit de halfjaarcijfers bleek dat de omzet in Europa met slechts 2% was gestegen, terwijl 15% werd verwacht. Consumenten hebben minder te besteden en zijn daardoor kritischer geworden op niet-noodzakelijke uitgaven zoals restaurantbezoek en premium-bier. Het economische klimaat leidde bovendien tot stevige concurrentie, waarbij Heineken aanzienlijke kortingen moest bieden om de omzet op peil te houden. In dat licht bezien kunnen de verwachte renteverlagingen, in Europa maar ook in de Verenigde Staten, een gewenste helpende hand bieden, zolang de economie niet in een recessie terechtkomt."

 


Bureaus

Media

Economisch