Meer dan 2000 influencers gecertificeerd voor eerlijke reclame
Het certificeringsplatform Influencerregels.com heeft een succesvol eerste jaar achter de rug. Sinds de lancering in april hebben meer dan 2.000 influencers zich geregistreerd bij het initiatief, dat is opgezet door bvA, DDMA en Stichting Reclamecode.
Met het certificaat kunnen influencers en creators aantonen dat zij op een transparante en verantwoorde manier reclame maken. Transparantie in reclame is een belangrijk uitgangspunt van zelfregulering en wetgeving en essentieel voor het behoud van consumentenvertrouwen.
Het succes is mede te danken aan de steun van 14 prominente adverteerders, waaronder recent ook bol.com: 'Transparantie en duidelijkheid zijn voor ons super belangrijk, zowel voor de influencers met wie wij samenwerken, als voor onze klanten,' zegt Laurens Eckhart, Influencer Marketing Manager bij bol. 'Als extra aanmoediging en om de drempel te verlagen, zullen we bovendien de kosten voor het behalen van het certificaat komend jaar eenmalig vergoeden.'
Albert Heijn, ANWB, Coca-Cola Nederland, JDE, L’Oréal Group, TUI, Heineken Nederland, McDonald’s, Kruidvat, Nestlé, Unilever, Vrumona en VTech gaven eerder al hun steun aan het initiatief. Zij communiceren de certificering actief naar bureaus en influencers en hebben het opgenomen als voorwaarde in hun samenwerkingsovereenkomsten.
E-learning over reclameregels
Het certificeringsprogramma biedt influencers een e-learning waarin zij de belangrijkste reclameregels leren. Na het succesvol afronden ontvangen ze een certificaat dat hun kennis van duidelijke en eerlijke reclame aantoont. Tot nu toe hebben meer dan 2.000 influencers en creators, variërend van micro tot macro, het certificaat behaald. Onder hen bekende namen zoals Gio Latooy, Rianne Meijer, Qucee, Dave Roelvink en Marlijn Weerdenburg.
Steun van bureaus
Naast adverteerders hebben ook 30 Nederlandse management- en reclamebureaus de certificering omarmd. Lanceringspartner A Million Faces kreeg gezelschap van bureaus zoals Storyboard, &MediaGroup, First, For You Agency, Chapters, Going Places, Next Gen Talents, Team4all, Wayv Agency, M-Agency, Monks, Roads Agency en anderen.
2025 en daarna
In 2024 werken DDMA, bvA en SRC verder aan het verbeteren van het certificeringsproces en het betrekken van nieuwe partijen. Voor 2025 staat een update van de e-learning gepland, met nieuwe voorbeelden en actuele informatie over reclameregels. Daarnaast moeten gecertificeerde influencers jaarlijks een herhalingsmodule afronden om hun certificering te behouden. Er komt ook extra ondersteuning voor adverteerders en agencies om de certificering verder te integreren.