Meer Nederlanders staan open voor fieldmarketing voor goede doelen
Het percentage Nederlanders dat openstaat voor fieldmarketing door een commerciële organisatie is gelijk gebleven aan 2022 (48%), voor goede doelen is deze groep significant gegroeid (van 52% naar 58%). Dit blijkt uit de DDMA Fieldmarketing Monitor 2024, een consumentenonderzoek van branchevereniging DDMA, die de huidige situatie van fieldmarketing in Nederland in kaart brengt.
Belangrijk hierbij is dat consumenten de frequentie van fieldmarketing als toegenomen ervaren, vooral onder goede doelen en energieleveranciers. Veel consumenten weten vaak ook niet meer precies door welke organisaties uit deze sectoren ze zijn aangesproken.
Toon is essentieel
Een grote groep Nederlanders staat dus open voor fieldmarketing, maar 3 op de 4 consumenten (74%) heeft wel moeite met een directe aankoopbeslissing, vooral als het gaat om complexere producten en abonnementen. Hier ligt een belangrijke rol voor fieldmarketingprofessionals om consumenten goed, volledig en met de juiste toon te informeren. Het directe contact bij fieldmarketing is juist geschikt om deze aspecten te versterken. Iets wat nog niet altijd gebeurt. Van de mensen die negatieve feedback gaven over de contactpersoon met wie ze spraken, gaf 21% aan dat de toon van het gesprek hun grootste probleem was. Daarnaast vond 19% dat ze niet de juiste informatie kregen.
Onderscheiden is belangrijk
Ten opzichte van 2022 laat de DDMA Fieldmarketing Monitor 2024 zien dat de daadwerkelijke frequentie van fieldmarketing (hoe vaak men is aangesproken) niet is toegenomen, maar wel de gepercipieerde frequentie (hoe vaak het aanspreken ervaren wordt). Dit is met name opvallend voor de sectoren goede doelen en energieleveranciers, die ook een minder onderscheidend vermogen laten zien: slechts 1 op de 3 consumenten herinnert zich bij deze sectoren door welke organisatie ze zijn aangesproken. Voor de branche is het van belang om deze perceptie niet om te laten slaan en aandacht te besteden aan onderscheidenheid.
Adviesrapport met aanbevelingen
De DDMA Commissie Fieldmarketing heeft de inzichten uit de DDMA Fieldmarketing Monitor verwerkt in een adviesrapport, exclusief voor DDMA-leden. De adviezen richten zich op (1) het zorgen voor een herkenbare, duidelijke boodschap, (2) het ontwikkelen en hanteren van een contactdrukstrategie, en (3) het monitoren van de kwaliteit van het wervingsproces. Met deze adviezen helpt de commissie opdrachtgevers en bureaus met het verbeteren van de eigen dienstverlening en het borgen van een toekomstbestendige fieldmarketingbranche.