Nationale-Nederlanden en Jeugdeducatiefonds brengen kinderen in contact met kunst en cultuur

04-10-2023 (15:55) - Marketing

80% van de Nederlandse kinderen gaat nooit naar een museum en uit meer dan 900 internationale onderzoeken blijkt dat kunst goed is voor ieders mentale gezondheid. Daarom zet NN samen met Jeugdeducatiefonds zich ervoor in om in de komende drie jaar museumbezoek mogelijk te maken voor 30.000 kinderen van basisscholen.

Lonneke Roza, Head of Community Investment bij NN Group (foto onder): “Bij NN willen we bijdragen aan financiële veerkracht en gelijke kansen. Samen met het Jeugdeducatiefonds kunnen wij meer kinderen in aanraking brengen met kunst zodat ze hun eigen passies en talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Dat kan op termijn helpen om kansengelijkheid te vergroten.”

Kansenongelijkheid

Met het initiatief willen NN en het Jeugdeducatiefonds kansenongelijkheid tegengaan en bijdragen aan de mentale gezondheid van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat er een positief verband bestaat tussen een museumbezoek en de leerprestaties van kinderen. Zij vinden dat meer leerlingen deze mogelijkheden moeten krijgen en is daarom een samenwerking aangegaan met het Jeugdeducatiefonds.

Het fonds werkt samen met basisscholen waarbij een meerderheid van de leerlingen opgroeit in relatieve armoede. De samenwerking bestaat uit excursies voor scholen die zijn aangesloten bij het Jeugdeducatiefonds. Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds (foto linksonder): “Ieder kind zou zich moeten kunnen verwonderen en vergapen in het museum.''


Bureaus

Media

Economisch