
Nederlanders kopen kerstcadeaus het liefst al op Black Friday
Nederlanders halen hun cadeaus voor de feestmaanden steeds eerder in huis. Dat blijkt nieuw onderzoek van Channel Factory, dat laat zien dat Black Friday is uitgegroeid tot het shopmoment van het jaar. Eén op de vijf Nederlanders laten zich daarbij beïnvloeden door advertenties op YouTube.
Waar Nederlanders vorig jaar nog bijna € 200 aan kerstcadeaus uitgaven, ligt dat bedrag nu iets lager (€ 183). Tegelijkertijd stijgen de uitgaven tijdens Black Friday, vooral voor kerstinkopen. Ook in de dagen tussen kerst en oud en nieuw blijven Nederlanders actief winkelen, met gemiddelde uitgaven van zo’n € 136. Daarmee komt het totale feestdagenbudget boven de € 500 uit.
"We zien dat consumenten hun aankopen naar voren halen en slimmer plannen", vertelt Marco van de Lisdonk, Head of Sales Netherlands bij Channel Factory. "Black Friday is niet langer een los koopjesmoment, maar het startschot voor de hele feestdagenperiode."
Advertenties op YouTube
Advertenties op YouTube hebben invloed op dit aankoopgedrag, volgens Channel Factory. Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders deed vorig jaar daadwerkelijk een aankoop direct na het zien van een YouTube-advertentie, terwijl nog eens 25% zegt dat waarschijnlijk te zullen doen. Vooral korte video’s hebben impact: YouTube Shorts beïnvloedt het koopgedrag van 24% van de consumenten, tegenover 11% bij langere video’s. De snelheid waarmee dat gebeurt is opvallend: 4% koopt dezelfde dag, en 15% binnen een week.
Vooral populair bij jongvolwassenen
25- tot 34-jarigen gebruiken YouTube niet alleen voor entertainment, maar als winkelraam vol ideeën, productreviews en cadeautips. Ze besteden per aankoop gemiddeld € 150, ruim vier keer zoveel als 55-plussers (€35), en laten zich vooral inspireren door creators op het platform. Meer dan de helft van de Nederlanders (tussen 50 en 57%, afhankelijk van de categorie) kiest liever voor video’s van echte mensen dan voor AI-gegenereerde content (7-9%).