Nissan lanceert regionaal testlab voor datagedreven marketing en creatie

Nissan lanceert regionaal testlab voor datagedreven marketing en creatie

05-06-2025 (11:07) - Marketing

Automerk Nissan, Omnicom en TBWA\NEBOKO lanceren NU SPARK, een nieuw marketingteam dat vanuit Amsterdam opereert en fungeert als regionaal testlab voor innovatie voor de markten Benelux, Denemarken, Zweden en Noorwegen.

De unit experimenteert met nieuwe werkwijzen op het gebied van creatie, media en realtime marketing. Succesvolle ideeën worden internationaal opgeschaald binnen de AIMEO-regio en daarbuiten. NU SPARK werkt nauw samen met Nissan United's Europese hoofdkwartier in Parijs. 

Het markeert een nieuwe fase waarin Nissan marketing experimenterend, datagedreven en met oog voor versnelling benaderd. NU SPARK maakt deel uit van het bredere NU-model, waarin expertises en tools gedeeld worden, terwijl het tegelijkertijd als regionale proeftuin fungeert. Zo combineert het team lokale relevantie met wereldwijde merkstrategie.

"Strategische motor voor de toekomst"

Leon Dorssers, Chief Commercial Officer van Nissan AMIEO: "We bouwen aan een strategische motor voor de toekomst: sneller kunnen inspelen op de markt, scherper kunnen targeten, en directe verbinding met onze klanten. Impact staat voorop, aangedreven door technologie en efficiëntie."

Rik Ledder, CEO van TBWA\NEBOKO, dat als creatief bureau is verbonden aan NU SPARK: "Dit is samenwerking 2.0. Samen met Nissan herdefiniëren we wat merkbeleving betekent – we doorbreken conventies en zetten een nieuwe standaard voor de relatie tussen merk en bureau. De energie om creativiteit en performance naar een hoger niveau te tillen is voelbaar."

Ook Roland Teerenstra, Managing Director van OMD Nederland, benadrukt de kracht van integratie: "De echte doorbraak zit in het volledig samensmelten van creatie, media en distributie. Door traditionele silo’s op te heffen en alles via data en technologie te verbinden, kan Nissan in realtime inspelen op consumentengedrag – met maximale relevantie en meetbaar resultaat. Wendbaar, precies en volledig afgestemd: dát is waar datagedreven marketing om draait."

De eerste lokale activaties, zoals de lanceringen van de nieuwe Leaf en Micra, laten de NU SPARK-aanpak in de praktijk zien. De campagnes sluiten niet alleen aan op de lokale markt, maar ook bij Nissan's wereldwijde merkstrategie en creatieve koers.


Bureaus

Media

Economisch