Omzet A-merken gestegen bij dalende verkopen. Huismerken winnen terrein

Omzet A-merken gestegen bij dalende verkopen. Huismerken winnen terrein

10-04-2024 (11:59) - Marketing

Veel A-merken in de supermarkt hebben vorig jaar flink meer omzet gedraaid. Hoewel er meer geld aan uitgegeven is, werd er tegelijkertijd minder verkocht. Over de hele linie verloren A-merken terrein aan de huismerken.

Volgens marktonderzoeker Circana is de omzet van de A-merken vooral gestegen doordat ze duurder zijn geworden. Als we het hebben over chocolade, koekjes en chips zijn de verpakkingen niet alleen duurder, maar ook kleiner geworden.  De onderzoekers keken onder andere naar Venco's schoolkrijt. "Dat was een verpakking van 260 gram voor 2,19 euro. Nu wordt dat voor dezelfde prijs verkocht, maar krijg je maar 225 gram. En dat zie je bij alle producten van Venco," zegt Sjanny van Beekveld van Circana bij de NOS.

Mede door deze verborgen prijsstijging steeg het merk Venco elf plaatsen in de A-merk-top 100, de lijst van de 100 meest verkochte merken in de Nederlandse supermarkten. Andere voorbeelden: de ijsstam Viennetta van Ola werd 100 gram lichter, een zakje Lay's paprikachips ging van 335 naar 300 gram en er zat minder snoep in meerdere verpakkingen van Red Band.

De 100 populairste A-merken waren in 2023 nog goed voor bijna 22 procent van de totale supermarktomzet, tegen 24,6 procent in 2004.  Heineken, Douwe Egberts, Nescafé en Becel hebben de verkopen afgelopen jaar zien dalen. 

Tabak verdwijnt vanaf juni 2024

De A-merken-top 100 zal volgend jaar ingrijpend wijzigen. Supermarkten mogen vanaf 1 juni dit jaar geen sigaretten meer verkopen en daardoor zullen er tien sigarettenmerken uit de lijst verdwijnen. Merken die nu nog net buiten de top 100 vallen, zoals Vivera, Nivea, Liga en Nutella, zijn onder meer kandidaten om die plekken in te nemen. Als Coca-Cola - nu nog op drie achter Marlboro en Camel - geen terrein verliest, zal dit merk lijkt vanaf volgend jaar het grootste A-merk kunnen worden in de Nederlandse supermarkten.

De 10 grootste A-merken in de supermarkt in 2023 (bron: Circana)

MERK OMZET (IN EURO'S)
1. Marlboro 626 miljoen
2. Camel 453 miljoen
3. Coca-Cola 416 miljoen
4. Lays 344 miljoen
5. Hertog Jan 336 miljoen
6. Campina 290 miljoen
7. Unox 271 miljoen
8. Heineken 264 miljoen
9. Dr. Oetker 263 miljoen
10. Douwe Egberts 257 miljoen 


NOS

Bureaus

Media

Economisch