Onderzoek Storyboard: 80% van de Nederlanders wordt geïnfluenced

Onderzoek Storyboard: 80% van de Nederlanders wordt geïnfluenced

27-05-2025 (07:00) - Marketing

In hoeverre worden consumenten daadwerkelijk beïnvloed door influencers? Deze vraag staat centraal in een nieuw onderzoek van Storyboard Agency onder ruim 1.500 Nederlanders tussen de 18 en 45 jaar. Het antwoord daarop is groter dan je denkt.

80% van de Nederlanders tussen de 18-45 geeft aan dat influencers aankoopbeslissingen beïnvloeden. Bijna de helft (41%) zegt zelfs dat dit (heel) vaak gebeurt. Dat percentage ligt lager bij oudere groepen: 31% bij 25 tot 34-jarigen en 24% bij 35 tot 45-jarigen. Opvallend genoeg lijken mannen daarbij gevoeliger voor deze invloed dan vrouwen: 37% van de mannen ervaart (heel) vaak beïnvloeding door influencers, tegenover 24% van de vrouwen.

73% van de ondervraagden geeft aan dat de influencer als individu geloofwaardig moet zijn om iemand te kunnen beïnvloeden. Consumenten laten zich niet langer verleiden door enkel bereik of bekendheid: ze zoeken vertrouwen en echtheid. Kies daarom voor oprechte samenwerkingen met geloofwaardige influencers.

71% zegt enkel beïnvloed te worden als de content aansluit bij hun persoonlijke leefwereld, zoals voeding, opvoeding, technologie of duurzaamheid. Communities zijn belangrijker dan sterren. Het is belangrijk dat men zich op dat vlak verbonden voelt met de betreffende influencers.

Virale trends minder belangrijk dan gedacht

Hoewel viraal gaan een vaak genoemde doelstelling lijkt te zijn bij de ontwikkeling van influencer marketing campagnes, geven consumenten aan dit in de praktijk onbelangrijk te vinden. Navraag leert dat aspecten als geloofwaardigheid, echtheid en de aansluiting op interesses hier een grotere rol in spelen.

Consumenten laten zich vaker beïnvloeden door content die ze herhaaldelijk zien, of die afkomstig zijn van merken waar ze al een positieve associatie mee hebben. Dit benadrukt het belang van langetermijnsamenwerkingen in plaats van eenmalige campagnes. Wanneer merken inzetten op langdurige relaties kan pas echt gebouwd worden aan duurzame impact en vertrouwen.

De Renaissance van de Geloofwaardigheid

Martijn de Kemp, oprichter van Storyboard Agency zegt: "Merken die investeren in relevante en oprechte samenwerkingen met de juiste influencers winnen niet alleen vertrouwen, maar ook marktaandeel. Bij Storyboard werken we voor merken die meer willen dan alleen zichtbaarheid. Influencer marketing succes begint bij inzicht en onderbouwing met data."

Storyboard is dit onderzoek gestart vanuit de behoefte om helderheid te scheppen in een vakgebied dat zich razendsnel ontwikkelt, maar waarvan de effectiviteit vaak ter discussie staat. Het bureau wil met de inzichten van het bureau hun werkwijze onderstrepen en voor marketeers van waarde zijn. De whitepaper 'De Renaissance van de Geloofwaardigheid' is te downloaden via deze link.


Bureaus

Media

Economisch