Primark viert 15 jaar in de Nederlandse winkelstraten

01-12-2023 (10:28) - Marketing

Op 1 december 2008 opende Primark in Rotterdam Alexandrium de eerste Primark en reisden mensen vanuit alle windstreken met volgeladen bussen af naar Rotterdam om hun slag te slaan. Met 20 winkels in 18 steden en ruim 3.000 collega’s, een vernieuwde website en elke maand ruim een miljoen klanten is 15 jaar later de winkelketen niet meer weg te denken uit de Nederlandse winkelstraat.

Bij Primark draait alles om de mix van prijs, een breed assortiment en het plezier in winkelen – en dat in uitsluitend fysieke winkels die nog steeds een aantrekkingskracht hebben op het hart van menig stad. In de huidige uitdagende economische tijden is betaalbare mode belangrijker dan ooit.

David Swann Lassche, Algemeen Directeur Primark Nederland: “Ik ben trots op 15 jaar Primark, waarin we betaalbare mode naar de Nederlandse winkelstraat hebben gebracht. Onze toewijding aan betaalbare trends en basics heeft niet alleen kledingkasten verrijkt. Inclusie en duurzaamheid staan hoog op de agenda en ik ben blij met de werkomgeving die we hebben gecreëerd, waarin ruim 3.000 medewerkers met 109 verschillende nationaliteiten en achtergronden samenwerken en volledig zichzelf kunnen zijn. Daarnaast ben ik enthousiast over de stappen die we zetten op het gebied van verantwoordelijk ondernemen, zoals Primark Cares. Ik kijk dan ook vol vertrouwen naar de toekomst van Primark in Nederland waarin onze winkels meegroeien met de wensen van de klant.”

Betaalbare verantwoordelijkheid

De afgelopen 15 jaar heeft Primark hard gewerkt aan verantwoordelijk ondernemen. Er is een team rondom ethisch werken gestart en steeds verder opgeschaald, daarnaast is de gedragscode de kern gemaakt van het businessmodel. Als onderdeel hiervan is twee jaar geleden Primark Cares gelanceerd, met deze ambitie geeft de fashion retailer neen nog duidelijker commitment af aan het bieden van duurzame en betaalbare mode voor iedereen.

Primark ligt op schema om de belofte, dat alle kleding in 2030 gemaakt wordt van gerecyclede of duurzamere materialen, waar te maken. Dit jaar bevatte al meer dan de helft (55%) van alle verkochte kleding gerecyclede of duurzamere materialen. Dit is een toename van 30% sinds 2021. Ook zijn er al ruim 3 miljoen volledig circulaire Primark-artikelen verkocht. Een voorbeeld is katoen, Primarks meest gebruikte vezel. Dit jaar bevatte 46% van de verkochte katoenen kleding biologisch, gerecycled of katoen afkomstig van het Primark Sustainable Cotton Programme (PSCP), ten opzichte van 40% vorig jaar. PSCP, dat dit jaar tien jaar bestaat, is nu het grootste programma van één fashion retailer en laat zien hoe het opschalen van samenwerkingsverbanden echt effect kan hebben. Het programma wordt nu uitgevoerd in India, Bangladesh en Pakistan en dit jaar is er een proefproject gestart in Turkije.  


Bureaus

Media

Economisch