Reclame Code Commissie: eierdozen Lidl en ALDI misleidend

Reclame Code Commissie: eierdozen Lidl en ALDI misleidend

11-09-2024 (14:43) - Marketing

Supermarktketens Lidl en ALDI hebben zich tijdens de ophokplicht van pluivee schuldig gemaakt aan misleiding van de consument, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) vandaag.  Lidl deed dat onder meer met een plaatje van een kip in het gras op de eierdoos.

Aan de binnenzijde van de eierdozen die ALDI verkocht stond de tekst: "Een vrije-uitloopei is een ei gelegd door een kip die de mogelijkheid heeft om buiten te lopen. Een kip die overdag ook buiten kan lopen heeft een afwisselender leven." Op de website van de supermarktketen stond een zin over frisse lucht en een vrije uitloop voor het pluimvee.

Maar dat beeld van het kippenleven klopt niet met de realiteit van dieren die wegens de ophokplicht binnen moesten blijven. Daarom is de informatie over de leefomstandigheden niet genuanceerd genoeg, oordeelt de RCC. Die stelt dat supermarkten consumenten "in enige mate op de mogelijkheid van een ophokplicht dienen te attenderen" als ze uit eigen beweging informatie geven over vrije uitloop.

ALDI past tekst op eierdozen aan, maar is niet overtuigd van nut

Lidl heeft in zijn verweer aangegeven dat het de verpakking niet kan aanpassen bij elke noodsituatie, zoals een ophokplicht. ALDI wil de teksten wel aanpassen, maar is niet overtuigd van de impact ervan op consumenten.
Volgens de supermarktketen pakken mensen een doos eieren in een "split second", zonder aandacht te besteden ana de tekst op het doosje. Toch stelt het bedrijf een extra zin voor die benadrukt dat kippen soms binnen moeten blijven vanwege overheidsmaatregelen.

De uitspraken over vrije-uitloopeieren van Albert Heijn, PLUS en Wegdam volgen nog. 


Bureaus

Media

Economisch