SAS en KNVB verlengen samenwerking
Iedere liefhebber beleeft voetbal op zijn of haar eigen manier. Dat was de uitgangsgedachte bij de start van de samenwerking tussen de KNVB en SAS. Daaraan koppelden de partijen de ambitie om voor iedereen online een optimale ervaring te kunnen bieden.
De KNVB en SAS, marktleider in AI en analytics, verlengen hun bestaande samenwerking tot 2027. Sinds 2014 werken de partijen samen om iedere voetballiefhebber online op maat gesneden informatie en amusement te kunnen bieden via kanalen als KNVB.nl, de KNVB Oranje app, OnsOranje.nl en de Voetbal.nl website en app. Zo krijgt een beginnende trainer online veel informatie en mogelijkheden aangeboden om te groeien in het vak en ontvangt een Oranjesupporter relevante informatie over wedstrijden. Voor een bestuurder is het weer belangrijk om goed op de hoogte te zijn van regelgeving en bij wie hij of zij kan aankloppen voor kennis en support.
Voetbalbeleving verhogen
Met behulp van SAS Customer Intelligence 360 is het mogelijk om van al deze verschillende voetballiefhebbers te weten te komen welke informatie voor hen belangrijk is. Dit helpt de KNVB om meer inzicht te krijgen in de drijfveren van doelgroepen als voetballers, Oranjefans en vrijwilligers. Zij kunnen hierdoor persoonlijker benaderd worden met specifiek voor hun relevante informatie. Door gebruik te maken van SAS Visual Statistics op SAS Viya is de KNVB in staat de 1,2 miljoen voetballiefhebbers die aan zo’n 3.000 clubs verbonden zijn beter te leren kennen. Dit maakt het mogelijk om in te spelen op wat er leeft bij de achterban en jaarlijks ruim 20 miljoen gepersonaliseerde mailings te versturen.
SAS Customer Intelligence
Door het gebruik van SAS Customer Intelligence verder uit te breiden, is het bovendien mogelijk om te herkennen dat een persoon op meerdere manieren bij het voetbal betrokken is. Hierdoor kan bijvoorbeeld een amateurvoetballer die ook trainer is van het elftal van zijn dochter en graag wedstrijden van Oranje bezoekt, voor alle bezigheden op maat gemaakte content ontvangen.
Doelgroep bedienen
Dave Dekker, commercieel directeur KNVB: “De aantrekkingskracht van voetbal blijft groeien en steeds meer voetballiefhebbers weten ons online te vinden. Dankzij onze samenwerking met SAS leren we deze liefhebbers ook echt goed kennen en weten we wat er bij hen leeft. Hierdoor kunnen we beter inspelen op trends en specifieke doelgroepen op een passende manier bedienen. We zijn dan ook zeer tevreden met de samenwerking en blij dat we deze nu met vier jaar kunnen verlengen.”
Felix van der Kooi, directeur Voetbalmedia, “Voetbal.nl is met de ondersteuning van SAS een onmisbare app geworden voor amateurvoetballers, hun ouders en fans. We herkennen mensen en hun verschillende rollen in het amateurvoetbal. Dit helpt ons bij onze doelstelling om voor de amateurvoetballer en de ondersteunende doelgroepen gemak te bezorgen en de voetbalbeleving te vergroten.”