Slechts 1 op de 10 audiocommercials gebruikt soundlogo optimaal

Slechts 1 op de 10 audiocommercials gebruikt soundlogo optimaal

04-02-2025 (15:25) - Marketing

Veel merken plaatsen hun soundlogo alleen aan het einde van een audiocommercial, maar laten daarmee kansen liggen. Uit nieuw onderzoek van DPG Media Radio, in samenwerking met Kinesso, TAMBR en Unravel, blijkt dat een soundlogo aan het begin van een commercial zorgt voor meer aandacht, betere boodschapoverdracht, hogere waardering en een sterker verlangen.

Wanneer een soundlogo zowel aan het begin als aan het einde te horen is, wordt dat effect nog verder versterkt. Toch blijkt dat slechts 11% van de commercials hier optimaal gebruik van maakt.

Optimale plaatsing

Samen met sonic branding-experts van TAMBR werden verschillende versies van audiocommercials ontwikkeld voor Wehkamp en Campina. In deze test bleef de inhoud van de commercial volledig gelijk, maar werd de plaats van het soundlogo aangepast.

Daaruit bleek dat een soundlogo aan het begin van een commercial de luisteraar direct meer betrokkenheid en herkenning oplevert. Wanneer deze aan zowel het begin als het einde te horen is, wordt de boodschap niet alleen opvallender, maar ervaren luisteraars de commercial ook als prettiger en minder storend.

Hersenscans

Om nog preciezer te achterhalen hoe een soundlogo de luisterervaring beïnvloedt, heeft Unravel de hersenactiviteit van ruim honderd respondenten gemeten met EEG-technologie. De metingen bevestigen dat een soundlogo aan het begin van een commercial de mentale belasting verlaagt, waardoor luisteraars sneller begrijpen welk merk erachter zit. Bovendien activeert deze vroege herkenning emoties en vergroot het de betrokkenheid bij de boodschap. Wanneer een soundlogo zowel aan het begin als aan het einde klinkt, wordt dit effect nog verder versterkt, waardoor de impact van de commercial optimaal wordt benut.

In de praktijk

Deze nieuwe inzichten worden nu al door adverteerders in de praktijk gebracht. Zo ook door Shura Vermeiren, Head of Brand Marketing bij Wehkamp Retail Group"Dat een soundlogo effectief is was ons al bekend, maar de nieuwe inzichten met betrekking tot de positie van een soundlogo gaan we zeker verder onderzoeken in de continue optimalisatie van onze campagnes."


Bureaus

Media

Economisch