Tekort aan Welpies dreigt bij AH
19-06-2008 (10:23) - Marketing
Voor Albert Heijn dreigt eenzelfde scenario als in 2006. Had de marktleider twee jaar geleden een tekort aan Wuppies, nu is de bodem van de voorraad Welpies in zicht. ‘Het gaat hard. De komende tijd met de kwartfinales in zicht hebben we nog genoeg, maar het einde van het EK gaan we met de huidige voorraad sowieso niet halen’, zegt een woordvoerder.In 2006 meldde Albert Heijn bij de lancering van de actie rond het WK voetbal dat er vijftien miljoen Wuppies zouden worden uitgedeeld; na ruim anderhalve week bleek al een tekort. De marktleider verkondigde aan het begin van de Welpies-actie dat er een veel groter aantal knuffelmascottes was ingeslagen, om zo een tekort te voorkomen. De keten geeft in vergelijking met de Wuppies 60 procent meer Welpies weg. Toch dreigt er wederom een tekort, vooral omdat de hype rond het Nederlands elftal grootse vormen aanneemt.
Uit een maandag gepubliceerd onderzoek van Q & A Research & Consultancy onder 2.200 respondenten, blijkt dat Welpie van AH voor een derde deel van de Nederlanders de meest favoriete winkelactie is tijdens het EK voetbal. Op tv scoort Welpie ook goed; bijna een kwart vindt het Welpie-spotje de leukste reclame. In totaal heeft Albert Heijn naar eigen zeggen 24 miljoen Welpies in de kleuren rood, wit, blauw en oranje op voorraad. De gadgets worden gratis uitgedeeld bij elke vijftien euro aan boodschappen.
Distrifood