The Dutch Weed Burger lanceert ‘Dutch Meat Burger’

30-03-2023 (11:10) - Marketing

Het Amsterdamse voedingsmerk The Dutch Weed Burger, bekend van gelijknamig vega-product lanceert een nieuwe hybride burger. De nieuwe burger krijgt de naam The Dutch Meat Burger, omdat een deel van de burger bestaat uit kippenvlees. Het bedrijf haakt hiermee in op de trend van hybride producten die voor vleeseters en flexitariërs, geschikter zijn dan de 100% plantaardige snacks die het tot nu toe verkoopt.

Oprichter Mark Kulsdom; “De vega markt heeft een enorme opmars gemaakt, maar de groei blijkt nu toch te zijn gestuit. Ik las onlangs in het Financieel Dagblad een artikel, waarin stond dat Vega de zoveelste geflopte nieuwe trend bleek te zijn. Dat is een niet mis te verstane constatering, waarna we bij onszelf te rade zijn gegaan en concludeerden dat we als ondernemers de boot nu niet willen missen.”

Kulsdom is niet bang is voor het zorgvuldig opgebouwde, principiële imago van zijn merk. “In de afgelopen jaren hebben we veel vleesbedrijven gezien die Vega-producten op de markt hebben gebracht, daar hoor je ook niemand over. Wij doen nu eigenlijk hetzelfde”.

“We blijven natuurlijk nog steeds werken met zeewier, maar we vervangen een deel van de sojabonen door kippenvlees. Het product ziet er daardoor letterlijk nog steeds hetzelfde uit, maar er zit dus wel gewoon vlees in. We doen dit opdat vaste gebruikers er op deze manier zo min mogelijk last van hebben.”

Voortbestaan bedrijf garanderen

The Dutch Weed Burger begon in 2012 met een plantaardige burger verrijkt met zeewier, duurzaam geteeld in de Oosterschelde. Het had als missie om plantaardig als een serieuze optie op de menukaart van restaurants te krijgen en de jonge Nederlandse zeewiersector een kans te geven op de markt. Dat eerste is gelukt volgens Kulsdom. De acceptatie van zeewier behoeft een langere adem. Nu is het tijd voor een grotere uitrol van zeewier en eerlijk gezegd ook tijd om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen, aldus Kulsdom.

Mensen blijven vlees eten

“Hoe je het ook went of keert, mensen blijven vlees eten. Natuurlijk zijn er goede redenen om er helemaal mee te stoppen, maar niemand maakt die stap echt. Ik heb er altijd heel fanatiek in geloofd, maar het is tijd om de handdoek in de ring te gooien. Wat klimaat betreft is het ook al vijf over twaalf. Mensen willen geen verandering. Het heeft geen zin en wij hebben nu geen zin meer.”

De ondernemer in hem vertelt hem dat deze moeilijke tijd vraagt om het bijstellen van zijn ambities, om de business overeind te houden. Kulsdom; “Ik had het graag anders gezien, maar wil er ook een boterham van kunnen smeren. Dat begrijpen mensen heus wel, ook onze harde kern.”

Over Dutch Weed Burger

Dutch Weed Burger is een Amsterdams plant-based voedingsmerk en onderdeel van LIVEKINDLY Collective. De producten zijn verrijkt met lokaal geteeld zeewier uit de Oosterschelde en hebben daarom een unieke umami smaak en een boost aan goede voedingsstoffen, zoals mineralen en eiwitten. Het bedrijf is in 2012 opgericht door Mark Kulsdom, samen met Lisette Kreischer, met de missie om heerlijk eten te bieden met de kracht van deze unieke plant. De eerste Weed Burgers werden verkocht vanaf een handgemaakte bakfiets in de straten van Amsterdam. Hier werd de iconische burger geboren en werd het een cult-hit op Nederlandse festivals. Dutch Weed Burger kwam vervolgens op het menu te staan van verschillende restaurants, waarmee het pioniersmerk startte met het maken van positieve impact op de plantaardige trend in Nederland en daarbuiten. Sinds 2021 zijn de producten ook verkrijgbaar bij Albert Heijn en te bestellen bij online supermarkten Crisp en Picnic.
 


Bureaus

Media

Economisch