TNS NIPO: Facebook groeit enorm
23-12-2010 (09:25) - Marketing
Facebook groeit fors, met bijna vijftig procent meer unieke bezoekers per maand in zes maanden tijd. De groei van Facebook gaat vooralsnog niet ten koste van Hyves. Het aantal unieke bezoekers van Hyves is in een half jaar tijd met drie procent gedaald. Dit alles blijkt uit onderzoek van TNS NIPO. Lichte krimp in een groeiende markt is voor Hyves niet direct een grote zorg. Het enorme Hyves-marktaandeel in Nederland kan immers nauwelijks nog groeien. Opvallend is dat LinkedIn zelfs nog harder groeit dan Facebook, namelijk met 51 procent. Twitter trekt achttien procent meer unieke bezoekers. MySpace is de grote verliezer en levert achttien procent unieke bezoekers in.
Bezoekers van Hyves keren het vaakst terug (zelfs tweemaal vaker dan Facebook-bezoekers). Daarmee scoort Hyves dus zeer sterk op loyaliteit. Hier staat tegenover dat Facebook-bezoekers veel langer op de site blijven hangen en ook veel meer pagina's bezoeken. Engagement is de grote kracht van Facebook. Ongetwijfeld dragen de zeer populaire Facebook-games als Farmville voor een belangrijk deel bij aan de hoge scores.