Vijf tips voor retailers die straks hun winkels weer openen

22-02-2021 (09:47) - Marketing

Tips voor retailers om zich op piekmomenten voor te bereiden én tips voor consumenten om op tijd te beginnen met shoppen, vliegen je in aanloop naar deze dagen om de oren. Sinds het begin van de coronacrisis hebben we vooral online piekmomenten gezien, zoals tijdens de eerste lockdown en rondom de feestdagen in december. Zeker toen de winkels tijdens de tweede strengere lockdown werden gesloten. Maar wat gebeurt er wanneer de winkels straks weer volledig opengaan? Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates, geeft retailers vijf tips om optimaal voorbereid te zijn.
 

Richt click & collect goed in

Click & collect is sinds 10 februari toegestaan voor retailers met een fysieke winkel. Klanten kunnen online producten bestellen en in de winkel op een afgesproken tijdstip ophalen. Zorg dat dit goed is ingericht zodat het echt meerwaarde biedt. Als winkels straks weer helemaal open mogen, voorkom je zoveel mogelijk dat het direct te druk wordt en je biedt meteen een goede extra keuzemogelijkheid. Het bieden van meerdere leveringsopties is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering en zorgt er tegelijkertijd voor dat je winkel straks niet volstaat met klanten die iets willen passen of uitproberen. Zij halen hun bestelling op en bekijken het thuis op hun gemak.
 

Benut de voordelen van mobile point-of-sale (POS)

Met een mobile POS kan je het concept van ‘line busting’ toepassen. Om lange rijen bij de kassa te vermijden, stelt een mobile POS je in staat de afrekening overal in de winkel doen. Elektronisch betalen via een tablet is inmiddels usance en sinds COVID-19 zelfs de norm. Zo besparen zowel de medewerkers in de winkel als klanten kostbare tijd.
 

Communiceer tijdig met leveranciers, groothandelaren en fabrikanten

Het afgelopen jaar heeft ons wel laten zien dat communiceren met je leveranciers belangrijker is dan ooit. Pandemie of niet, er zullen altijd piekmomenten zijn in het leven van een retailer. Juist daarom is het belangrijk om leveringsbehoeften goed met je leveranciers, groothandelaren en fabrikanten af te stemmen. Als zij weten dat er meer vraag is naar een bepaald product, dan kunnen ze jou als retailer daarbij helpen.
 

Informeer klanten over je voorraad

Voorraad die op de plank ligt, helpt de economie niet en kost je als retailer veel geld, tegelijkertijd is onvoldoende voorraad ook niet de bedoeling. Het is nu moeilijk te voorspellen waar consumenten straks behoefte aan hebben en waar meer vraag naar zal zijn. Is een bepaald product toch niet op voorraad in je winkel, omdat het ineens veel wordt verkocht? Informeer klanten hierover als ze je website bezoeken en geef ze eventueel een alternatief. Zo hoeven ze niet tevergeefs naar de winkelstraat af te reizen.
 

Creëer een goede online/offline balans

Zodra winkels weer open mogen, doe je er als retailer goed aan om te zorgen dat de focus niet te ver van online afdwaalt. Online shoppen was en is immers allang een manier van winkelen en zal dat ook blijven. Net zoals de verwachting dat de anderhalvemeterregel voorlopig blijft. Je wilt natuurlijk voorkomen dat er lange wachtrijen in of voor je winkel staan. Zorg dat je je klanten een uniforme en gepersonaliseerde ervaring kunt bieden ongeacht of ze je winkel bezoeken of online bij je bestellen. Een geoliede omnichannelstrategie is een must om on- en offline naadloos op elkaar af te stemmen.
 

Opening in goede banen leiden

“Het is moeilijk om te voorspellen of we weer teruggaan naar ‘normaal’. We hebben het al eerder gehoord, er is straks ‘een nieuw normaal’. Het is aan jou als retailer de taak om nu al te anticiperen op de opening van winkels na de lockdown en dit straks in goede banen te leiden. Wees flexibel en probeer zo snel mogelijk op het (veranderende) gedrag van je klanten in te spelen. Alleen zo kun je ervoor zorgen dat je op alle piekmomenten bent voorbereid, of het nu online of in de fysieke winkel is”, aldus Pieter vand en Broecke

Bureaus

Media

Economisch