Wervingsplatform Cocoroco.com gaat strijd aan met uitzendbureaus
Met een groeiend tekort op de Nederlandse arbeidsmarkt aan talent met specifieke customer support en sales vaardigheden zijn uitzendbureaus voor veel bedrijven nog de standaard. Cocoroco.com stelt bedrijven in staat om snel en efficiënt talent met specifieke (taal)vaardigheden te vinden, ongeacht hun locatie.
Het platform wil een oplossing bieden voor het groeiend tekort aan gekwalificeerd personeel op de Nederlandse arbeidsmarkt en speelt in op de trend van kandidaten die flexibel en remote willen werken. Bedrijven als Rituals, Picnic, Swapfiets, Cygnific en Autoscout24 maken al gebruik van het wervingsplatform.
Cocoroco.com komt voort uit de wereldwijde outsourcing-organisatie 5CA dat ruime ervaring heeft in customer experience met remote personeel voor internationale bedrijven. Na twee jaar onderdeel geweest te zijn van 5CA, is Cocoroco.com recent verzelfstandigd onder leiding van Floor van Haaren, Gerhard Jansen en Wouter Fluitman om het platform verder te laten groeien met nieuwe investeringen in onder andere verbeterde matching met gebruik van kunstmatige intelligentie.
Remote werken biedt kansen voor wereldwijd onbenut arbeidspotentieel
Met een toenemende druk op de arbeidsmarkt en de groeiende digitalisering van arbeid, opent Cocoroco.com de deur naar onbenut arbeidspotentieel wereldwijd. Het platform maakt het mogelijk voor bedrijven om talent van over de hele wereld te vinden, waardoor de zoektocht voor gekwalificeerd personeel met specifieke vaardigheden wordt vergemakkelijkt. Daarnaast hebben kandidaten toegang tot specifiek werk en kunnen zij werken waar en voor wie ze willen. ’Dan kan je bijvoorbeeld denken aan een supportmedewerker die verstand heeft van beautyproducten, en de Nederlandse of Duitse taal spreekt en beschikbaar is om vanuit Spanje of Zuid-Afrika aan het werk te gaan’, zegt co-founder Gerhard Jansen.
Co-founder Floor van Haaren: 'In Nederland is er schaarste aan geschikt personeel. Wereldwijd is er echter zoveel onbenut arbeidspotentieel beschikbaar, dat middels remote werken kan worden bereikt. Via Cocoroco.com geven we bedrijven toegang tot deze wereldwijde talent pool van gekwalificeerde kandidaten. Andersom zorgt dit ervoor dat mensen van over de hele wereld hun talenten en vaardigheden in kunnen zetten voor organisaties waar ze affectie mee hebben. Hiermee bieden we hen een opstap in hun carrière en doorgroeimogelijkheden naar de organisatie waarvoor ze werken, ongeacht hun achtergrond of waar ze wonen.'
Hervormende arbeidsmarkt vraagt om nieuwe kijk
Anders dan bestaande platformen richt Cocoroco.com zich niet op de “gig economy” waar kandidaten veelal als freelancer kortdurende opdrachten uitvoeren. ‘Op ons platform kiezen bedrijven zelf en transparant een profiel van een potentiële medewerker die het meest geschikt is voor de vacature die zij open hebben staan. Wij maken hier geen keuze in, maar geven de wervingsmanager zoveel mogelijk informatie over de kandidaat. Dit profiel is onder andere opgebouwd uit onze vaardigheidstesten, taaltesten en een cv. Vervolgens nemen wij ook de verloning uit handen conform de lokale wet- en regelgeving en op basis van marktconforme arbeidsvoorwaarden. Ons doel is dan ook niet om bedrijven voor de laagste prijs een vacature te laten vervullen, maar om de juiste match te maken voor bedrijven die op zoek zijn naar gekwalificeerd personeel en dit talent toegang geven tot werk, ongeacht waar ze wonen. Dat lonen in andere landen lager liggen, is een bijkomend voordeel voor bedrijven. ‘Hiervoor maken we gebruik van de nieuwe, digitale manieren van werken die in de toekomst nog veel meer toegepast worden’, besluit co-founder Wouter Fluitman.
Vlnr: Gerhard Jansen, Floor van Haaren en Wouter Fluitman