
YouTube viert twintigste verjaardag met groots festival voor merken en bureaus
YouTube bestaat dit jaar twintig jaar en vierde dat op donderdagavond met de grootste editie van het YouTube Festival ooit in de Johan Cruijff Arena. Naast talks over de kracht van het videoplatform voor adverteerders, was er ruimte voor een feestje met optredens van Armin van Buuren, Emma Heesters en Frenna.
Dit jaar lag de focus van het YouTube Festival op sport, cultuur en muziek. Deze thema's weerspiegelen een groot deel van het aanbod op het platform, zowel qua creators, populaire video's als een groeiende community. Ook de formats op het platform zijn steeds diverser. Waar het eerst alleen mogelijk was om long-form content te uploaden, wordt er sinds een aantal jaar ook short-form content geplaatst via YouTube Shorts.
De line-up was net zo veelzijdig. Zo deden Rugter Tuit, Head of Agencies, en Sam Vergauwen, Head of Benelux, van YouTub een woordje. Maar ook Thuisbezorgd en Lays vertelden over wat adverteren op het platform voor hun merk heeft betekend.
YouTube is nergens zonder zijn creators, dus die waren ook in groten getale aanwezig, zoals Chatmo, Celine Dept en Flavour Trip. De muzikale optredens werden verzorgd door onder anderen Emma Heesters, Armin van Buuren Frenna.
YouTube-first campagnes
Een belangrijk onderdeel van het festival was de viering van het 20-jarig bestaan van YouTube, waarbij stil werd gestaan bij de meest spraakmakende ontwikkelingen van de afgelopen twee decennia. Ook werd besproken hoe de engagement met de creator en adverteerder in de loop der jaren is veranderend. Zo bezoekt 73?% van de fans YouTube voor content of conversatie rond hun fandom en dat is 20?% meer dan bij TikTok of Instagram.
Rutger Tuit, Head of Agencies, vertelde nog een interessante statistiek: "Een recente meta-analyse toonde aan dat YouTube-advertenties 2,4 keer effectiever zijn dan tv in het stimuleren van vraag en verkoop. Dit inzicht heeft de traditionele marketingstrategieën van veel merken op hun grondvesten doen schudden, wat heeft geleid tot een significante verschuiving van budgetten naar YouTube-first campagnes."
Online festival
Op 23 september transformeert YouTube haar jaarlijkse offline festival voor het eerst naar een online event dat voor iedereen toegankelijk is. Tijdens dit digitale evenement van 60 minunten, wordt een exclusief programma gepresenteerd met o.a. favoriete YouTube-formats, waaronder exclusieve reaction video's, een videopodcast met een topcreator en merk, en een interessante live productsessie met eigen experts uit de regio. Aanmelden voor het event kan via YouTube Festival Online.