14 juni: werken of voetbal kijken?
28-05-2010 (09:48) - Media
Het Nederlands Elftal speelt zijn eerste wedstrijd op het WK op maandag 14 juni om 13.30 uur en wordt dus onder werktijd gespeeld. Voor werknemers die de wedstrijd graag willen zien kan het een dilemma opleveren: doorwerken, vrij nemen of toch onder werktijd kijken. Z’Insights; de onderzoeksafdeling van het wereldwijde mediabureau ZenithOptimedia heeft onderzoek gedaan naar waar en hoe de Nederlanders van 25 jaar en ouder willen gaan kijken.
Ondanks dat het nog meer dan twee weken duurt voordat Van Persie en Robben de aftrap zullen nemen weet een groot deel van werkend Nederland al wel hoe en waar ze de wedstrijd tegen Denemarken gaan kijken.
Een tiende geeft aan vrij te nemen voor het Nederlands Elftal. Van degenen die niet vrij nemen denkt ruim 1 op de 4 de wedstrijd op het werk te gaan volgen. Het merendeel geeft aan het via een televisie of een scherm te gaan volgen (circa 40%). Indien de werkgever of de werkdruk geen televisiekijken toestaat is de radio (35%) een goede mogelijkheid om de verrichtingen van de jongens van Van Marwijk te volgen.
De website van de NOS biedt ook uitkomst. Alle wedstrijden van het WK worden via livestreams uitgezonden. Een kwart van de werkende personen die gaan kijken, geven aan de wedstrijd van Oranje tegen de Denen zo te willen volgen.
Wat opvallend is, is dat maar liefst 55% van de mensen die op de betreffende maandag moeten werken aangeeft de wedstrijd (nog) niet te gaan volgen. De verwachting is dit percentage nog zal gaan dalen. Dit omdat voor werknemers nu vaak nog niet helemaal duidelijk is wat het beleid is van de werkgever: komen er schermen of wordt er juist een verbod op kijken van livestreams opgelegd? Het toenemen van de Oranjekoorts die pas vlak voor de eerste wedstrijd gaat oplaaien speelt ook een grote rol in het kijkgedrag.
Er kan nu al wel geconcludeerd worden dat er fragmentatie van mediaconsumptie plaatsvindt. Men is minder ‘huiskamer’ gebonden. Als je als adverteerder elke WK-liefhebber wilt bereiken moet je verder kijken dan een televisiespotje bij de wedstrijd.