
Overname Recharge breekt record in Nederlandse fintechsector
Het Singaporese Coda lijft het Nederlandse fintechbedrijf Recharge, aanbieder van onder meer digitale cadeaukaarten, in voor een bedrag van ongeveer 400 miljoen euro. Nog nooit is er zoveel geld neergelegd voor een overname in de Nederlandse fintechsector.
Fotocredit: LinkedIn-pagina Recharge
Recharge stond al enige tijd in de verkoop, meldt het FD. Op de verkooppresentatie in mei werd het Nederlandse fintechbedrijf omschreven als partij met veel groeipotentie, die minstens met 25% op jaarbasis groeit. De omzet werd destijds geschat op 86 miljoen euro, met een brutobedrijfswinst van 18 miljoen euro.
Naast cadeaubonnen is Recharge actief in prepaidkaarten en mobiele tegoeden. Het Nederlandse bedrijf stroomlijnt de deze producten via één portaal, waardoor aanbieders alleen zaken hoeven te doen met Recharge. Het vormt daarmee de middleman tussen de uitgevende partij, zoals Sony Playstation, Odido en Just Eat en de eindgebruiker.
Deze dienst pas goed binnen Coda, dat online uitgevers helpt met het vergroten van hun digitale omzet via een eigen webplatform voor online aankopen binnen games. Het gaat daarbij vooral om gamebedrijven, waaronder Activision, Electronics Arts en Riot Games. Na de overname van Recharge bedient het Singaporese bedrijf in totaal 200 miljoen klanten.