‘Drie keer de Volkskrant’ bestaat niet
21-07-2008 (10:16) - Media
EenVandaag, Netwerk en Nova verschillen sterk van elkaar in vorm, invalshoek en aanpak van onderwerpen. Dat de actualiteitenrubrieken ‘drie keer de Volkskrant’ zijn klopt niet, stelt kijkcijferexpert René van Dammen. Het was voormalig EO-directeur Ad de Boer die in 2003 een gebrek aan pluriformiteit ontwaarde bij de rubrieken. Hij introduceerde de term ‘drie keer de Volkskrant’. Minister Plasterk riep onlangs dat het opinie- en informatieaanbod van de publieke omroepen wat hem betreft pluriformer kan. Van Dammen deed vervolgens onderzoek naar de ‘leefstijlgroep’ en de leeftijdscategorie van de kijkers van de drie rubrieken en naar hun politieke kleur. De verschillen zijn aanzienlijk, al blijkt dat bij elke rubriek zeventig procent van de kijkers boven de vijftig is (wat niet wil zeggen dat ze naar alledrie de rubrieken kijken).Een groot deel van de bevolking kijkt slechts een keer per week naar een actualiteitenrubriek. EenVandaag en Nova trekken wekelijks een miljoen unieke kijkers. Netwerk heeft er 750.000. Er zijn grote verschillen in achtergronden van de kijker. EenVandaag trekt vooral ‘participerende burgers’ en ‘gemakzoekende burgers’, Netwerk doet het goed bij de ‘standvastige gelovige’. Nova wordt goed bekeken door de ‘tolerante wereldburger’. Bij EenVandaag ligt de politieke kleur het meest uiteen: zowel stemmers op de Partij voor de Vrijheid als GroenLinksers kijken ernaar. Nova scoort goed onder links-liberale kijkers (PvdA, GroenLinks, D66).
De Journalist