NPO-topman: Radio 1 op de schop

14-07-2008 (10:22) - Media

De nieuwe topman van de NPO, Henk Hagoort doet in verschillende interviews van zich spreken. In de Telegraaf geeft hij zijn visie op de publieke omroepen.
Allereerst over Radio 1, dat steeds meer luisteraars verliest. In het najaar volgt een nieuwe opzet, die beter moet aansluiten bij de luisteraars. Volgens Hagoort moet de verdeling van de programma’s logischer kunnen, zoals eerder ook op de publieke tv-zenders is gedaan.

Hagoort ziet de digitale themakanalen als een tussenfase naar een model waarin vooral on demand wordt gekeken. Er komt als het aan hem ligt minder geld voor themakanalen en meer voor diensten als Uitzending Gemist. De reguliere tv moet gaan fungeren als etalage van alles wat de NPO in huis heeft.

Van Hagoort mag het allemaal wat pluriformer. Hij zegt: ‘Ik ben de uitvinder van de uitspraak ‘De Publieke Omroep is drie keer de Volkskrant’, al hebben velen na mij dat herhaald. (...) Kranten hebben columns, commentaren en cartoons waarover je je kunt opwinden of waarmee je je identificeert. Het mag van mij in Hilversum net iets kleurrijker, kruidiger, gevarieerder.’

Tot slot noemt hij het door minister Plasterk genoemde maximumsalaris van twee ton voor presentatoren een schot voor de boeg. Hij wil daar in samenspraak met de omroepen en de minister naar kijken.

Mediajournaal

Bureaus

Marketing

Economisch