Politiek doet te weinig met social networking

26-05-2010 (00:00) - Media

In de peilingen staat de Rita Verdonk op 0 zetels, maar in de wereld van sociale netwerken voert de prominente TON'ner nog altijd het hoogste woord. Dat blijkt uit een social network monitoring onderzoek van het Amsterdamse social media marketing bureau SocialMedia8.

Het onderzoek brengt in kaart welke politieke partijen op welke sociale netwerken actief zijn. Er is niet alleen gekeken naar de sociale activiteit van de politieke partijen, maar ook naar de sociale netwerken die door de lijsttrekkers en andere prominenten worden bijgehouden. In de aanloop naar de verkiezingen van 9 juni 2010 wordt zichtbaar dat de Nederlandse politici de weg naar sociale netwerken steeds beter weten te vinden.

In het onderzoek wordt door middel van een social activity index in kaart gebracht op welke sociale netwerken welke partijen en partijleden actief zijn. De meeste partijen hebben meerdere social netwerk profielen die ze onderhouden, maar het verschilt nogal aan welk profiel de meeste aandacht wordt besteed. De social activity index is opgemaakt uit het aantal volgers en fans in combinatie met hoe lang het profiel al bestaat.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat linkse partijen in het social media landschap behoorlijk hoog scoren, maar dat bij de prominenten de meer rechtse partijen juist bovenaan staan. Het volledige onderzoek is te vinden op www.socialmedia8.com/politiek.

Ruim een jaar geleden publiceerde SocialMedia8 een uitgebreide case, waarin het social media marketing programma van Barack Obama uit de doeken werd gedaan. Deze case werd door SocialMedia8 op verschillende marketingcongressen in binnen- en buitenland gepresenteerd.

SocialMedia8 oprichter Igor Beuker: ‘Op dit moment zetten nederlandse politici sociale netwerken vooral in om hun boodschap af te vuren op potentiële nieuwe kiezers. Sociale netwerken worden nog maar mondjesmaat ingezet om te luisteren naar kiezers of om sociale interactie rondom belangrijke thema's tot stand te brengen. In dit opzicht kunnen onze politici nog veel leren van de sociale media mentaliteit van Obama.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch