SBS 6 #1 mediamerk
08-04-2010 (09:48) - Media
Interbrand Amsterdam heeft in opdracht van het Tijdschrift voor Marketing een diepgaand consumentenonderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in wat zich werkelijk afspeelt in het Nederlandse medialandschap. Het brandingadviesbureau keek naar het gedrag van de consumenten om te begrijpen wat ze denken, wat ze doen, welke merken ze gebruiken en welke merken er echt toe doen. Het dynamische karakter van het onderzoeksonderwerp maakte de uitkomsten van de studie verre van voorspelbaar.
Op basis van een onderzoek onder consumenten stelde Interbrand een ranglijst samen van de belangrijkste Nederlandse mediamerken van dit moment. De ranglijst kwam tot stand door voor elk merk gewogen scores te maken op de factoren naamsbekendheid, keuzewaarschijnlijkheid, waardering en tevredenheid, wat uiteindelijk resulteerde in een eindscore voor elk merk.
De top25 van Nederlandse mediamerken
1. SBS 6
2. RTL 4
3. NOS
4. Hyves.nl
5. Nu.nl
6. De Telegraaf
7. Net 5
8. Veronica
9. RTL 7
10. TROS
11. Radio 538
12. Algemeen Dagblad
13. VARA
14. Sky Radio
15. RTL 5
16. Q Music
17. EO
18. BNN
19. Metro
20. 3FM
21. Radio 2
22. VPRO
23. Radio 1
24. de Volkskrant
25. Spits
Voor landelijk en internationaal nieuws geldt: 48 procent verkiest internet, terwijl 30 procent televisie als voorkeur opgeeft en slechts 20 procent het liefst de krant pakt. Voor lokaal nieuws geldt: 43 procent verkiest internet en 31 procent leest het liefst de krant. Met deze cijfers in het achterhoofd wekt het geen verwondering dat Hyves.nl en Nu.nl een prominente plaats innemen op de ranglijst.
Nu.nl speelt in op de behoefte van de consument om continu op de hoogte te blijven. De snelle en eenvoudige toegang tot de korte, makkelijk leesbare artikelen, en zelfs de naam van de site positioneren Nu.nl als eerste platform voor actuele nieuwsfeiten. Voor Nederlandse consumenten is Nu.nl de op één na favoriete site (na de NOS) voor landelijk/internationaal nieuws, en de eerste keuze voor lokaal nieuws.
De topvijfmerken die consumenten kiezen als ze ‘gewoon vermaakt willen worden’ zijn allemaal tv-merken: RTL 4, SBS 6, TROS, Net 5 en Veronica – in die volgorde.
Het is duidelijk dat televisie nog altijd het dominante amusementsmedium is en dat heeft alles te maken met het gedrag van de consument. Waar informatie en amusement op internet alomtegenwoordig zijn – altijd beschikbaar, actueel, veelal aanpasbaar aan persoonlijke voorkeuren en gekoppeld aan communities – wil de consument soms gewoon in zijn luie stoel gaan zitten en een beleving ondergaan.
Een aantal internationale referentiemerken zijn ook in het onderzoek opgenomen. We wilden weten hoe Nederlandse merken presteren in een wereld waarin consumenten altijd en overal media kunnen benaderen voor elk soort content.