SKO werkt met Intomart GfK en Nielsen Media
12-03-2010 (09:53) - Media
Gisteren zijn de overeenkomsten getekend tussen SKO, haar partners SPOT, NPO, PMA en BVA en de onderzoeksbureaus Intomart GfK en Nielsen Media. Hiermee is de Nederlandse markt weer verzekerd van state of the art kijkonderzoek voor de periode 2011-2015. SKO heeft in 2009 een tender uitgeschreven voor het KijkOnderzoek in de periode 2011-2015. Er kon door bureaus worden ingeschreven op de volgende vier contracten. Na ontvangst en beoordeling is tot de volgende besluitvorming gekomen.
Contract 1: Establishment survey.
Dit contract zal worden ingevuld door het bureau dat de Media Standaard Survey gaat uitvoeren. Hierover worden inmiddels door SKO samen met NOM, STIR en RAB gesprekken gevoerd met TNS NIPO.
Contract 2: Het meten van televisiekijkgedrag in een panel.
Dit contract is gewonnen door Intomart GfK. Intomart GfK biedt onder andere een unieke combinatie van Audiomatching techniek uit het eigen ontwikkelcentrum Common Technoloy Center (CTC) in Engeland, en de in Frankrijk door MetricLine ontwikkelde Audiocoding techniek. Deze combinatie van technieken voor zenderherkenning garandeert de komende jaren exact juiste registratie van kijkgedrag.
Contract 3: Overig onderzoek naar kijkgedrag.
Een aantal zeer innovatieve onderzoeksprojecten naar kijkgedrag is als optie opgenomen in het contract met Intomart GfK. Zo kan SKO bijvoorbeeld een convergentiepanel in gaan richten dat binnen een groep panelleden zowel hun kijkgedrag op televisie als op het internet bekijken van televisiecontent, single source meet. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van de zogenaamde Virtual Meter, eveneens ontwikkeld door CTC. Ook het uitlezen van settop-boxes en gebruik van retourpaddata is als optie in de overeenkomst met Intomart GfK opgenomen.
Contract 4: Registratie en harmonisatie van uitzendgegevens.
Dit contract is gewonnen door Nielsen Media. Nielsen Media zal gaan registreren welke programma’s en spots er worden uitgezonden op televisie. Hiervoor zal gebruik gemaakt worden van het in Italië ontwikkelde TvEvents systeem. Onder andere de marktbrede registratie van Billboards is nieuw in dit deel van het kijkonderzoek. De grote internationale expertise garandeert een toekomstzekere registratie, ook van allerhande nieuwe vormen van commerciële uitingen op het televisiescherm.
Op 25 mei zal tijdens de jaarlijkse SKO TV-Middag uitgebreid ingegaan worden op de noviteiten in het kijkonderzoek per 2011.
Bas de Vos (Directeur SKO): ‘SKO heeft zich met deze nieuwe contracten verzekerd van de optimale combinatie van onderzoekstechnieken die er voor zorgen dat we verzekerd zijn van het beste kijkonderzoek. De afspraken die er zijn over innovatieve projecten garanderen tevens een goede toekomstbestendigheid. Dat is van belang in een zich veranderend televisielandschap.’