The Weber Shandwick collective meet effect van earned media en creativiteit

28-11-2023 (13:30) - Media

The Weber Shandwick Collective (TWSC), het strategische communicatie- en adviesnetwerk, lanceert een zelfontwikkelde oplossing voor het meten van het effect van ‘earned media’ en creativiteit op de bedrijfsresultaten.

De ‘Earned Impact Value’ is gebaseerd op de bevindingen uit de eerder gepubliceerde Earned Effect Study in samenwerking met IPA, het Institute of Practitioners in Advertising. Deze studie toonde aan dat campagnes, die langdurige publiciteit en conversatie genereren, een beduidend grotere zakelijke impact hebben. Met gebruik van eigen AI-modellen is dit de eerste wereldwijde tool die de impact van earned media en creativiteit meet op de korte, middellange en lange termijn. De tool bestaat uit drie onderdelen.

Maximaal resultaat

The Earned Score beoordeelt real-time de effectiviteit van media-inzet op de korte termijn, met focus op merkpubliciteit en -conversatie; The Scenario Planner analyseert impactscenario’s op kwartaalbasis en wat de verschuiving van merkprioriteiten voor mogelijke reputatiegevolgen heeft op de middellange termijn; The Conversion Model toetst op de lange termijn de impact op bedrijfsresultaten voor het sturen van strategische investeringen voor maximaal resultaat.

Earned impact

Elizabeth Gladwin, Head of Analytics & Intelligence bij Weber Shandwick EMEA: “Deze eerste wereldwijde tool voor het meten van Earned Impact is iets waar we ontzettend trots op zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat met het omarmen van deze opkomende technologieën en de bijkomende mogelijkheden, we onze klanten de beste service en return on investment kunnen bieden. Met de Earned Impact Value-tool zien we een directe bijdrage van 9% op de bedrijfsresultaten dankzij ‘earned media’ en daarmee een indrukwekkende ROI van 11.5, de andere kanalen overtreffend. Daarnaast hebben we, voor één van onze healthcare klanten, een indirecte boost van 28% in de prestaties van andere mediakanalen aangetoond.” 


Bureaus

Marketing

Economisch