Tour goud voor NOS en De Telegraaf
26-07-2011 (09:18) - Media
Met de sportwebsite van De Telegraaf, de Telesport & Hyves Tourpoule en de speciale Tourapp brak Telesport dit jaar tijdens de Tour de France alle records. In de maand juli hadden de digitale platformen van Telesport ruim 60 miljoen pageviews op Telesport.nl, meer dan 130.000 downloads van de app en ruim 85.000 deelnemers aan de Tourpoule.
Het Live Tourscherm was één van de grote pijlers van de online special. Op het dynamische onderdeel waren er meer dan één miljoen bezoeken. In de fotoweergave ‘Telesport.nl brengt Tour de France in beeld’, waarin dagelijks de meest opmerkelijke beelden werden getoond, werden ruim één miljoen foto’s bekeken.
Naast de activiteiten op de website heeft Telesport ook goede resultaten geboekt met de Tourpoule en de speciale app voor de iPhone en Android. De ruim 85.000 deelnemers maakten de Telesport Tourpoule de grootste van Nederland. Op de mobiele telefoons werd, net als op de website,’s werelds grootste wielerronde veelvuldig live bekeken. Uiteindelijk noteerde de Tour app over de vijf miljoen gebruikerssessies.
Ook televisiekijkend Nederland was de afgelopen weken bijzonder ‘Tourminded’. Gemiddeld trokken de rechtstreekse uitzendingen van de NOS van de 21 etappes ruim één miljoen mensen, tegen vorig jaar gemiddeld 770.000. De live reportage van NOS Studio Sport op de slotdag - zondag 24 juli - gaat met gemiddeld 1,7 miljoen kijkers de boeken in als de meest bekeken uitzending van deze Ronde van Frankrijk. Het aantal kijkers bereikte een piek rond 17.28 uur, toen Mark Cavendish de laatste etappe van deze Tour in de massasprint won. Op dat moment keken er bijna 2,7 miljoen mensen naar Nederland 1. Dit was niet alleen het meest bekeken tv-moment van de Tour van dit jaar, maar zelfs van alle Tour-uitzendingen sinds het begin van deze eeuw.
Bijna 60% van de Nederlanders - wat neerkomt op 8,7 miljoen mensen - zat tenminste vijf minuten achter elkaar voor de buis voor de live-uitzendingen van de NOS tijdens Tour de France 2011.
Ook NOS Studio Sportzomer De Avondetappe was met gemiddeld 1,1 miljoen een grote publiekstrekker. Bijna de helft van de Nederlanders van zes jaar en ouder (6,8 miljoen) heeft de afgelopen drie weken iets van het late avondprogramma gezien. Vorig jaar keken naar het Tour-programma gemiddeld 785.000 mensen. De meest bekeken aflevering van De Avondetappe van dit jaar - met gemiddeld precies 1,8 miljoen kijkers - was de editie van zondag 10 juli. Dit was de dag van de 'prikkeldraadval' van Johnny Hoogerland.