Voor het eerst digitale krant meegenomen in NMO bereikcijfers

Voor het eerst digitale krant meegenomen in NMO bereikcijfers

06-06-2024 (14:38) - Media

Met de publicatie van de NMO Print & Merken Monitor (NPMM) 2023-IV wordt nu ook inzichtelijk wat het bereik van digitale replica’s van dagbladen is.

Door de combinatie van print en digitaal krijgt de markt inzicht in het totale editiebereik van dagbladen. Voor NRC gaat het om een extra bereik van 81%. 

Een digitale replica is een exacte kopie van de papieren versie van een dagblad. De digitale replica moet minimaal dezelfde redactionele en commerciële content bevatten, maar mag ook meer bieden, zoals een extra advertentie. Het bereik van een digitale replica wordt gemeten in NMO Online volgens een door de markt goedgekeurde methodiek: er wordt bereik gerealiseerd op het moment dat de digitale replica van een titel geopend wordt in een app of in een browser.

Bij NPMM 2023-IV bestaat de veldwerkperiode voor het printgedeelte uit vier kwartalen (Q4 2022 t/m Q3 2023). Voor de rapportage van de digitale replica’s wordt het laatste kwartaal (Q3 2023) als basis genomen. Beide bronnen worden door middel van fusie samengebracht in één dataset. De fusie is uitgevoerd door Ipsos I&O en stond onder begeleiding van de NMO Expertgroep ‘Digitale replica’.

Patricia Sonius, directeur onderzoek van NMO, over de toevoeging van digitale replica’s: “In de huidige gedigitaliseerde wereld levert het gemiddeld bereik van alleen print een incompleet beeld op. Door het bereik van digitale replica’s van dagbladen ook mee te nemen in de cijfers, bieden we inzicht in het totale bereik. Dat is voor alle gebruikers van NPMM-data een enorme aanwinst. Ik ben er trots op dat we dat met elkaar hebben weten te bewerkstelligen.”

Verjonging van het publiek

Madelon Fortuin, commercieel directeur van NRC, zegt: “Hoe fijn dat we nu kunnen laten zien dat ons nieuwsmerk NRC groeit! Onze eigen interne cijfers lieten dat al zien, maar gelukkig kunnen we dit nu ook staven met externe cijfers. We zijn trots op deze groei en ook op de verjonging van ons lezerspubliek. Juist omdat de digitale krant interactieve mogelijkheden biedt, hebben we speciaal voor dit platform een geheel nieuwe advertentiepropositie ontwikkeld: de Digitale Impact Pagina. Dat is een schermvullende advertentie waarmee je de digitale NRC-krantenlezer bereikt. Niet alleen heb je maximale impact, maar ook is de advertentie aanklikbaar waardoor we onze lezers direct in contact kunnen brengen met de adverteerder.”


Bureaus

Marketing

Economisch