Fan van je werk dankzij employer branding

13-06-2022 (11:17) - Mensen

We brengen vaak meer tijd door op ons werk dan dat we thuis zijn. Werknemers die het naar hun zin hebben op het werk, zijn veel gelukkiger en ervaren veel minder stress dan werknemers die zich door de sleur van de dag heen slepen. In dat laatste geval is het goed om eens met je werknemers te gaan praten om te zien wat je kan doen om het werkgeluk te vergroten. Betrokkenheid bij het bedrijf is iets wat het werkgeluk kan vergroten. Tijdens het werven van nieuwe werknemers is employer branding daarom een zeer goede tool om in te zetten.
 

Wat is employer branding?

Employer branding is een manier om je toekomstige (maar ook huidige) werknemers een beetje fan te maken van het bedrijf waar ze gaan werken. Dit kan op allerlei manieren. Werknemerskorting bijvoorbeeld, speciale activiteiten en spaarplannen. Employer branding gaat nog een stapje verder. Het is een manier waarop je het bedrijf dusdanig als goede, leuke, betrokken werkgever op de kaart zet, dat potentiële werknemers gewoon bij jou willen komen werken. Je geeft het bedrijf een identiteit waar je werknemers zich tot aangetrokken voelen en bij willen horen. Employer branding heeft dus te maken met hoe je je bedrijfsreputatie naar buiten brengt. Je maakt van het bedrijf een merk waar je werknemers fan van worden.
 

Laat werknemers aan het woord

Nu kun je een enthousiasmerende rondleiding geven door je bedrijf, maar wie heeft daar tijd voor als je ook aan het ondernemen bent? Laat dan zien hoe maatschappelijk betrokken, boeiend en open je bedrijf is via een bedrijfsfilm. Deze film kun je zelfs aan een online vacature koppelen, zodat een eventuele geïnteresseerde kandidaat direct kan zien of het bedrijf ook wel bij hem of haar past. In een dergelijke video kun jij als werkgever uiteraard iets vertellen. Maar nog veel leuker is het als mogelijke collega’s het voor het zeggen hebben. Zij weten immers hoe het bedrijf in elkaar steekt en wat er op de werkvloer allemaal gaande is. En natuurlijk wat er naast het werk nog meer gebeurt. Zoals het organiseren van sponsorlopen, gezellige borrels en de jaarlijkse personeelsbarbecue.
 

Kort maar krachtig

Het fijne aan een employer branding video is dat het niet heel lang hoeft te zijn. Door de bewegende beelden, leuke collega’s en sfeerbeelden van het bedrijf kun je in een korte video al heel veel indrukken geven. Zo vergroot je de betrokkenheid bij je bedrijf veel gemakkelijker. Laat een dergelijke video wel maken door een bedrijf wat daar verstand van heeft. Hoewel iedereen met een mobiel een filmpje kan maken, is dat voor een professionele bedrijfsvideo waarmee je nieuwe werknemers gaat werven, geen goed idee. Een professioneel bedrijf zal samen met jou de juiste toon die hoort bij je onderneming aanslaan om zo die potentiële werknemers te werven die helemaal bij jullie bedrijfscultuur passen. Want dat is het doel uiteindelijk; nieuwe werknemers werven.
 

Bedrijfscultuur

Het zoeken van een baan hangt voor veel werknemers af van de omschrijving, het salaris, de uren en of ze zich thuis voelen in een bedrijf. Dit laatste is lastig om aan te geven in een geschreven vacature. De bedrijfscultuur kun je wel goed laten zien in een video. Maak daarom gebruik van employer branding bij het werven van een nieuwe werknemer. Naast video’s kun je ook interactieve rondleidingen laten maken en films met een game-element om zo het bedrijf nog beter te leren kennen. Zo weet je zeker dat je iemand gaat aannemen die zich thuis gaat voelen in jouw bedrijf en daar wordt het werken voor iedereen een stuk leuker van.