PIM-event: Zo maak je duurzame impact als marketeer

16-05-2023 (09:36) - Partnerbijdrage

Willen we over dertig jaar nog prettig leven, dan moeten we met z’n allen serieus werk maken van duurzaamheid. Wat doe jij als marketeer? Wacht je af of neem je leiding? Maak jij duurzame impact? Marketeers zijn meesters in het sturen van (koop)gedrag. Hoe kunnen zij eraan bijdragen dat mensen voor duurzame opties kiezen? Dat onderzoekt Platform Innovatie in Marketing op 23 mei tijdens het evenement Duurzame Marketing.

De hoofdgasten zijn Klaske Kruk, oprichter van Circularities en Tijs Timmerman, Lector Marketing & Customer Experience bij Hogeschool Utrecht. Zij laten je zien hoe je als marketeer duurzame impact kunt maken en zo bijdraagt aan een betere wereld. Het evenement vindt plaats in Laren, in De Groene Afslag, pleisterplaats voor de wereld van morgen.

PIM-bestuurslid Abena Anokyewah is de dagvoorzitter. Abena: ‘Platform Innovatie in Marketing heeft als missie: marketing innoveren voor betekenisvolle impact. De tijd dat marketing vooral de rol had om nog meer producten te verkopen, is echt voorbij. Als vakgebied willen we bijdragen aan een betere wereld. Het gaat er nu om dat we de stap maken omdat het ook werkelijk te dóen. Dat betekent dat we onze vaardigheden op een andere manier inzetten en dat we soms mensen wakker moeten schudden en mee moeten krijgen. Op 23 mei hebben we twee experts op het podium die alles weten over hoe we dat kunnen doen.’

Een menselijke transitie

Klaske Kruk merkt dat duurzame ideeën vaak blijven steken in inspireren en praten, maar niet in praktijk worden gebracht. ‘Dan gaan mensen weer naar huis en denken: heel goed, die circulaire economie, maar ik zou niet weten hoe ik daaraan kan bijdragen.’ Daarom richtte zij Circularities op. Deze organisatie begeleidt bedrijven bij circulaire trajecten. Klaske ziet voor marketeers een belangrijke rol weggelegd.

‘Vaak denken mensen bij circulariteit en duurzaamheid vooral aan techniek en innovatie. Maar het is vooral een transitie van gedrag. Nog meer produceren en nog meer consumeren zijn de bron van de meeste maatschappelijke problemen, of het nu gaat over stikstof, CO2, pfas of microplastics. Waarom doen we dat dan? Omdat we van jongs af aan zijn opgevoed met het idee dat bezit gelukkig maakt, dat meer altijd beter is. Maar onderzoeken laten zien: meer bezit maakt je niet gelukkiger en je schaadt er bovendien je omgeving mee. Steeds mensen realiseren zich dat en zoeken iets anders: tijd voor elkaar, contact, ruimte, dingen beleven.’

Wat beteken jij als marketeer?

‘Als marketeer ben je de aangewezen persoon om die behoeften te herkennen en erop in te spelen,’ vervolgt Klaske. ‘Je bent een meester in het sturen van gedrag. In plaats van het stimuleren van meer consumptie, kun je sturen op het maken van bewuste en duurzame keuzes. En die kunnen best een hogere marge hebben. Bovendien is dit hét moment om je eigen relevantie als marketeer te vergroten. Jij richt de blik naar buiten en ziet de shift in wat consumenten willen. Misschien zeggen ze het nog niet zo expliciet, maar de beweging is duidelijk: behoeften veranderen en consumenten kennen steeds meer waarde toe aan duurzaamheid. Dat biedt belangrijke commerciële kansen. Jij kunt dit als marketeer aankaarten bij je board, jij kunt de lead nemen in productontwikkeling die op lange termijn aan de consumentenbehoeften voldoet. En je weet precies hoe je daar het beste over kunt communiceren. Zo neem je als bedrijf een voorsprong op concurrenten.’

We horen je al denken: ja, dat klinkt goed, maar waar moet ik beginnen? Daarop geeft Klaske 23 mei graag antwoord. Ze gaat in gesprek met PIM-bestuurslid Abena Anokyewah en jij mag Klaske alles vragen. Zodat jij straks ook weet hoe jij vandaag nog duurzame impact kan maken.

De psychologie van verandering

Tijs Timmerman is opgeleid als psycholoog en werkte jaren als marketeer voor grote multinationals. Als Lector Marketing & Customer Experience bij Hogeschool Utrecht onderzoekt hij nu hoe marketeers kunnen bijdragen aan een wereld waarin people, planet en profit meer in evenwicht zijn. Tijs: ‘De individuele consument is nog steeds belangrijk en merken spelen in zijn leven een belangrijke rol. Maar we kunnen consumenten niet meer alleen zien als klanten die winst opleveren. Naast consument zijn ze mens, burger, lid van een samenleving, en een van de vele diersoorten op een vervuilend nest. Er ligt een taak voor marketing om te komen met oplossingen voor geïntegreerde belangen en behoeften. Consumenten verwachten meer dan ooit dat jouw oplossing betekenisvol, duurzaam en menswaardig is. Hieraan voldoen creëert relevantie en vertrouwen en daarmee versterk je je merk op de korte én lange termijn. Op 23 mei zal ik meer vertellen over hoe je dat kunt doen. Marketing heeft bij uitstek de positie om de duurzame transitie te versnellen, het is vooral zaak dat je de kernvaardigheden van het vak breder inzet dan je tot nu toe hebt gedaan. Het vak wordt daardoor nog interessanter en leuker.’

Inspirerende locatie

De PIM-bijeenkomst over Duurzame Marketing vindt plaats op een toepasselijke locatie. De Groene Afslag in Laren is een multifunctionele ontmoetingsplek, waar het enthousiasme voor een duurzame toekomst centraal staat. Naast een evenementenlocatie is het ook een café, restaurant en flexwerkplek waar veranderaars elkaar treffen. Het beschikt over een opname- en broadcaststudio, een high-tech hybride klaslokaal en een dorpsstrand. Het terrein werd ooit als militair oefenterrein gebruikt, maar het was ook een interneringskamp en asielzoekerscentrum. Na een verbouwing in 2018 werden de panden gereed gemaakt voor de huidige activiteiten. http://degroeneafslag.nl

Deelnemen

Wil je je laten inspireren door Tijs, Klaske en je vakgenoten? Kom dan op 23 mei naar de Groene Afslag en ervaar hoe jij duurzame impact kunt maken als marketeer. De bijeenkomst is ook toegankelijk als je nog geen lid bent van Platform Innovatie in Marketing.

Dinsdag 23 mei 2023
15.00 – 18.00 uur
De Groene Afslag, Amersfoortsestraatweg 117, Laren

MELD JE AAN