
Hoe binden Vertigo6, ACE en TBWA\NEBOKO jong talent?
Jong talent zoekt meer dan een goed salaris: ze willen groei, impact en een klik met de cultuur. Bureaus als Vertigo 6, ACE en TBWA\NEBOKO slagen erin die generatie aan zich te binden. Hoe trekken zij Gen Z aan, houden ze hen vast en nemen ze afscheid van hen als dat nodig is?
Hoe is de verhouding tussen jong en ervaren binnen jullie bureau?
Mike Hendrixen, founder Vertigo 6: "We waren altijd redelijk topzwaar; veel ervaren mensen met stevige marketing- & PR-achtergronden. Inmiddels is het grootste deel van het team jong, met een gemiddelde leeftijd ergens rond de 25. Wat mooi is: we hebben een goede balans tussen energie en ervaring. De jongere collega’s brengen vaart, ideeën en lef. De ervaren mensen zorgen voor structuur, strategie en context. Het is geen generatiekloof, eerder een goede wisselwerking."
Barbara Bijlard, Managing Director ACE Create: "We hebben, zoals veel bureaus, een jonge populatie, maar ook een stevige basis van ervaren professionals. Juist die mix van energie en expertise maakt ons sterker."
Anouk Zink, Managing Director TBWA\NEBOKO: "Alle leeftijdsgroepen zijn goed vertegenwoordigd, wat zorgt voor een dynamische en diverse werkomgeving. Dat is echt zo leuk bij ons. De combinatie van frisse ideeën van jong talent en de ervaring van meer seniors maakt ons team sterker en helpt ons om nog steeds creatief voorop te blijven lopen."
Hoe herken je dat iemand toe is aan een volgende stap buiten je bureau?
Barbara Bijlard: "Dat zie je vaak aan een afgenomen leercurve, of een verlangen naar iets groters of anders, bijvoorbeeld het starten van een eigen project naast het werk. We zien vaak dat jonge mensen meerdere ‘rollen’ willen combineren. Die behoefte nemen we serieus."
"Soms zie je dat iemand net wat vaker LinkedIn openklikt, of ineens weer een stagebegeleider opbelt voor koffie"
Anouk Zink: "Je merkt dat aan iemands energie en enthousiasme. We doen regelmatig check-ins, om erachter te komen of mensen zich voldoende uitgedaagd voelen. Het voordeel van een bureau met veel disciplines is dat je veel mogelijkheden te bieden hebt."
Mike Hendrixen: "Soms zie je dat iemand net wat vaker LinkedIn openklikt, of ineens weer een stagebegeleider opbelt voor koffie. We hebben een paar keer meegemaakt dat collega’s zijn vertrokken omdat ze dichter bij huis wilden werken, of omdat het leven veranderde. En dat is oké. We proberen vooral goed te luisteren. En als iemand aangeeft te twijfelen, dan gaan we in gesprek. Misschien is er intern ook een volgende stap te vinden."
Wat vind jij het mooiste aan het werken met jong talent?
Anouk Zink: "Het mooiste? Hun frisse blik en nieuwsgierigheid. Hun aanwezigheid zorgt voor frisse energie. Dat is een voorwaarde voor vernieuwing. En dus voor het maken van disruptieve ideeën."
Mike Hendrixen: "Dat ze mij ook wat leren. En dan bedoel ik niet alleen wat de nieuwste memes zijn, maar ook over hoe mediaconsumptie echt veranderd is. Jong talent voelt aan wat er speelt, waar de energie zit, wat opvalt en wat je wegscrollt. Ze zijn opgegroeid in een wereld waarin reclame vermomd is als content -of andersom- en dat maakt ze feilloos in het aanvoelen van toon en timing."
Barbara Bijlard: "Hun frisse blik en diverse levensstijl inspireren me enorm. Ze helpen ons verrassen, vernieuwen en de wereld vanuit meerdere perspectieven te bekijken, precies wat je nodig hebt in creatief werk."
Meer weten over hoe de drie bureaus jong talent aantrekken, behouden en laten gaan? Lees het nu in FONK #415. Heb je geen abonnement, koop de losse editie hier.