Green.2: lelijke Wendy op half geslaagde glossy
03-07-2008 (11:18) - Review
Sinds een week ligt de eerste groene glossy ter wereld in de winkels: Green .2. Nu kun je erover twisten of het daadwerkelijk de allereerste is (zo heeft Australië G Magazine, in de VS wordt Green + Light uitgegeven en ook Amerikaans is Plenty Magazine. Maar voor Nederland heeft Gijrath Media Groep in ieder geval de primeur.Wat vinden we ervan? Op het eerste gezicht is het een lijvige glossy met veel inhoud, met een goede afwisseling van serieuze verhalen, lichtere kost en fraaie foto’s. Voor het eerste nummer liet Green.2 onderzoeken hoe het gesteld is met de belangstelling voor groen onder Nederlanders. De resultaten staan in het blad, leuk geïllustreerd met staatjes vol feiten en cijfers. Ook leuk zijn de pagina’s over koken met sterrenkok Ron Blaauw, de prachtige fotoserie over Antarctica, een essay over milieuclaims die gebakken lucht zijn. Gelukkig verzandt Green.2 nergens in wellness-geneuzel of links geitenwollensokken-gelul, maar biedt het concrete informatie waar je echt wat aan hebt.
Groene fee

En wat zijn de vaste rubrieken: gaat Derk Sauer in ieder nummer yogatips geven of is dit eenmalig? Gaat elke keer een andere BN’er vijf dagen vegetarisch leven? We zullen het afwachten, want het blad heeft de potentie om uit te groeien tot een grote titel.
En dat is precies waarom GMG met dit blad komt natuurlijk: er kan goed geld verdiend worden met Green.2. Wat meteen de vraag oproept: hoe groen is GMG zelf eigenlijk? Als je ziet welke titels de uitgever nog meer in zijn portfolio heeft: Jackie en Miljonair... In dat laatste blad draait het om de centen. Geld uitgeven aan dure, meestal niet zo groene spullen. De lezer van Miljonair rekt zich uit op z’n zeiljacht of poedelt in z’n energieverslindende whirlpool - gekocht naar aanleiding van een tip uit het blad. En intussen staat in Green.2 bij wijze van spreken waarom je dat juist níet moet doen. Hoe kan GMG deze twee uitersten met elkaar rijmen? (JB)