SONJA is goed gebrouwen recept

04-11-2008 (10:41) - Review

Geheel in lijn met de vloedgolf aan ego-glossy's die ons de laatste jaren overspoelt, heeft sinds kort ook ons aller afvalconsulente Sonja Bakker haar eigen tijdschrift: SONJA. Smaakte het eerste nummer naar meer, of was ReclameWeek na het lezen danig uit haar SAS (Schijt-Aan-Sonja)? Lees de review.

Na onder anderen Linda de Mol, Rik Felderhof, en Goedele Liekens heeft nu ook Sonja Bakker haar hoogstpersoonlijke blad. Een glossy kun je het niet noemen en dat probeert het ook niet te zijn. Het papier is daarvoor te dun; over het ontbreken van enig ‘toefje’ glamour maar gezwegen - maar ja, wat wil je ook met een afslanktijdschrift. Desondanks liegt de prijs er niet om: 5,95 euro, niks geen introductiekorting.

Is ook niet nodig: bestsellerauteur Sonja wist dat ze kon rekenen op een enorme schare fans: anno 2008 heeft ze al meer dan 3 miljoen boeken verkocht. Bepaalt niet misselijk.

De Sonjabakkeraars lieten hun geliefde afvalgoeroe ook dit keer niet in de steek: de eerste oplage van 200.000 exemplaren was binnen een week uitverkocht, reden om er snel 100.000 stuks bij te drukken. Sonja doet dit in eigen beheer. Uitgeverij De Zonnestraal wordt namelijk bestierd door echtgenoot Koen Lenting, die ook de vijf boeken van zijn vrouw uitbracht.

Geen straf
Maar hoe zit het met inhoud? Uiteraard hangt het blad van recepten aan elkaar, een beetje op de Allerhande-manier. Het blad verschijnt vier keer per jaar zodat het mooi kan inspelen op de wisseling der seizoenen. Op de cover poseert de goedlachse keukenprinses met een appeltaart. Appeltaart? Ja, want in het magazine kunnen wij recepten vinden voor ‘Sonja Proof’ feesttaarten. Nee, lijnen met Sonja hoeft geen straf te zijn.

Naast andere lekkere, maar toch verantwoorde recepten voor onder meer herfstsalades, makkelijke ovenschotels, jam, soepen en zoete toetjes, voorziet Sonja de lezer van vier complete weekmenu’s. Erg welkom voor wie die uit Sonja’s boeken inmiddels beu is. Voor koks die wat meer uitdaging zoeken is er het menu van tv-chef Rudolf van Veen.

Behalve recepten is er natuurlijk ook het nodige leesvoer. Voor elk nummer interviewt Sonja een bekende Nederlander aan de keukentafel. Robert ten Brink bijt het spits af en doet een boekje open over zijn voedselinname en de eettradities van het zevenkoppige (!) gezin. Chatherine Keyl vertelt verderop in het nummer over haar SAS-dag.

Trots in lingerie
In andere rubrieken geeft Sonja onder meer tips over ‘wat te doen als je puber te zwaar wordt’, en somt ze vijf misverstanden op over afvallen. Omdat lichaamsbeweging bij diëten niet mag ontbreken, stippelt zij een wandeling uit over de Westfriese Omringdijk: de  omgeving waarin zij is opgegroeid. Gekozen kan worden voor een korte (12 km) of een lange (20 km) wandeling. Ja-ja, onze Sonja houdt rekening met elk conditieniveau.

In het item ‘Trots in Lingerie’, poseren vier vrouwen die dankzij het Sonja Bakker-dieet veel gewicht zijn kwijtgeraakt, in niets dan hun ondergoed. Het doet denken aan de beroemde Viva-rubriek met ‘gewone mensen’ die gefotografeerd zijn in hun nakie met al hun bijbehorende imperfecties van dien.

SONJA is een logisch vervolg op de immens populaire afvalboeken die mevrouw Bakker de laatste jaren heeft uitgebracht. Alles klopt, niets valt uit de toon. Deze gezellige, pretentieloze kruising tussen Allerhande en Viva zal vooral door de grote groep, zich immer te dik voelende (huis)vrouwen met grote gulzigheid worden verorberd. De keuze om slechts eens in de drie maanden te verschijnen, behoedt ze van een Sonja-overkill.

De mix van deze ingrediënten tezamen belooft een gouden recept voor de toekomst van SONJA. Het eerste nummer is in elk geval al een groot succes gebleken.