Parool.nl: een hele verbetering, maar ook jammer
17-06-2008 (09:48) - Review
Het Parool vernieuwde in april zijn krant. In mei kwam daar een nieuwe website bij, die de oude moest vervangen. RW Online nam www.parool.nl uitvoerig onder de loep.Eerst de navigatie: die is helder en duidelijk. De categorieën Amsterdam, Sport, Cultuur, Economie, Eten & Drinken, i-Parool en Reizen zijn weer onderverdeeld in subcategorieën, waarbij de eerste ook meteen de belangrijkste is. Onder Amsterdam vinden naast nieuws (over onder meer politiek, wonen en misdaad) ook weer en verkeer hun plek.
Homepage

Duidelijk is de homepage wél. De linkerkolom bevat nieuws met rubrieksaanduiding, afgewisseld met de cartoon van Joep Bertrams - een welkome onderbreking. De rechterkolom bevat verwijzingen naar service-rubrieken, dossiers, advertenties, meest gelezen artikelen, online video, aankondigingen en oproepen. Ook duidelijk. Helemaal onderaan komen de belangrijkste headlines nog eens terug: een slimmigheidje om de lezer bij de les te houden: hier was het hem twee meter geleden immers om begonnen.

Agenda
Niet alles is koek en ei. Het onderdeel PS Agenda bevat de complete weekagenda zoals de lezers deze gewend zijn uit de zaterdagbijlage PS van de Week. Waar het met papier in de hand prettig bladeren is, mist de agenda online elk overzicht. De films lijken plompverloren op het scherm gekwakt. Bij 'Muziek' wordt het pas wat als je doorklikt op de naam van de locatie onder een aankondiging. Uiteraard is het handig om alle tentoonstellingen, voorstelingen en optredens op één plek aan te treffen. Ook is het handig dat de bezoeker direct per datum kan zoeken. Maar waarom maakt Het Parool net als www.aub.nl niet zelf een selectie en om deze op de eerste agendapagina te tonen? Op de homepage doet Het Parool het wél, waarom hier niet en dan over de hele pagina? Nu heeft deze veelgebruikte functie geen smoel. En waarom geen bestelbuttons?
Tot slot nog een klein detail: het gewone Parool-logo ontbreekt links bovenaan de pagina. Hij staat er wel, maar in het midden. Links is gekozen voor een lelijk, schreefloos letterlogo dat flest aandoet. Beetje jammer, want de rest van de site staat er stralend bij. Waarom niet meteen bovenaan beginnen met stralen?
Conclusie: een hele verbetering vergeleken met de oude website. Duidelijke navigatie, heldere pagina's met heel veel informatie, maar wat jammer van die agenda.