Bijna helft consumenten houdt bij aankoop geen rekening met circulaire economie

21-10-2022 (12:08) - Sustainable

Capterra Nederland heeft onderzocht hoe Nederlandse consumenten denken over de circulaire economie. Hoe bewust zijn zij zich van de noodzaak van een circulaire economie? Wat doen zij zelf om hergebruik van materialen te ondersteunen en een duurzamere economie te creëren?

Op basis van de antwoorden van 1014 Nederlandse consumenten stelt Capterra dat het draagvlak voor een circulaire economie het grootst is onder de zogeheten Generatie Z (geboren na 1996).

Ruim een derde van de consumenten weet niet wat een circulaire economie is

Om consumenten te betrekken bij het door de Nederlandse overheid gestelde doel om een volledig circulaire economie in 2050 te hebben, is bewustzijn en bekendheid met het concept noodzakelijk. Op dit vlak is er nog veel te winnen. Zo is slechts 15% van alle Nederlandse ondervraagde consumenten bekend met de term “circulaire economie”, maar niet bekend met het concept erachter. Van alle respondenten was 21% niet bekend met de term noch met het concept.

Recap onderzoek

? 15% van alle Nederlandse ondervraagde consumenten is bekend met de term “circulaire economie”, maar niet bekend met het concept erachter. 21% was niet bekend met de term noch met het concept.

? Een kleine meerderheid van alle respondenten (52%) is bereid meer te betalen voor een product dat vervaardigd is volgens de principes van een circulaire economie. Vooral bij de Generatie Z (geboren na 1996) ligt de bereidheid met 70% iets hoger.

? Bij een aankoop van een product houdt 48% van de respondenten geen rekening met het feit of het geproduceerd is volgens de principes van de circulaire economie.

? 77% van de ondervraagden doet meestal aan het scheiden en recyclen van afval en 73% aan het hergebruiken van winkeltassen. Het merendeel maakt echter nooit gebruik van duurzame activiteiten, zoals carpooling of deelname aan buyback-programma’s.

Bekijk het volledige onderzoek hier.