BOON verlaagt prijzen voor snellere eiwittransitie

BOON verlaagt prijzen voor snellere eiwittransitie

24-03-2025 (10:48) - Sustainable

BOON, producent van peulvruchten, verlaagt de prijzen van het hoofdassortiment met ruim 30%. Daarmee wil het merk de consumptie van bonen in Nederland verder vergroten en bijdragen aan een toekomstbestendig voedselsysteem.

BOON wil peulvruchten op de kaart zetten in Nederland en tegelijkertijd een positieve impact maken op de voedselketen. Winstmaximalisatie is daarbij geen doel op zich. De winst die het bedrijf maakt, wordt opnieuw geïnvesteerd in het verkorten van de keten – van teelt tot verwerking – en in duurzame, innovatieve verpakkingen.

Ruben Bringsken, directeur van BOON: 'We verlagen onze prijzen om onze bonen nog toegankelijker te maken en zo onze positieve impact te vergroten. Zo kunnen we in de toekomst ook meer bonen uit Nederland halen. Dit biedt Nederlandse boeren de nodige afzetzekerheid waardoor we samen investeren in een toekomstbestendig voedselsysteem.'

Korte keten, eerlijke prijs

BOON blijft telers een eerlijke prijs betalen en ondersteunt hen actief bij het vergroten van de lokale bonenteelt. Een van de initiatieven hierbij is de aanleg van een zogenoemd Bonenbos in Nederland. Ook de marketingaanpak wordt aangepast: grootschalige campagnes maken plaats voor gerichte samenwerkingen met retailers die de missie van BOON delen. 

Meer bonen op het bord

De afgelopen jaren heeft BOON de peulvruchtencategorie nieuw leven ingeblazen. Het merk biedt een breed assortiment bonen, waaronder varianten in wereldse sauzen, die zowel makkelijk te bereiden als smaakvol zijn. De producten zijn verpakt in duurzame kartonnen verpakkingen met een herkenbare uitstraling.

Bringsken: 'Nu BOON naamsbekendheid gerealiseerd heeft, is het tijd voor de volgende fase: Het toegankelijker maken van de producten voor de consument. Met de nieuwe prijzen betaalt de consument alleen voor de intrinsieke waarde van het product en dat is voor veel mensen welkom in een tijd waarin de prijzen voor veel producten en diensten enorm gestegen zijn. Hiermee zetten we ons in voor eerlijke prijzen in de gehele keten.'