Circulair kledingmerk HNST in zee met wereldwijde distributeur M5 | Spirit

Circulair kledingmerk HNST in zee met wereldwijde distributeur M5 | Spirit

15-09-2022 (10:41) - Sustainable

Fashion brand HNST is een samenwerking aangegaan met wereldwijde distributeur M5 | Spirit. Het Antwerpse bedrijf maakt circulaire jeans zonder compromissen tussen stijl, kwaliteit en duurzaamheid. “Als we echt impact willen maken, moeten we ook buiten de landsgrenzen kijken. In M5 vonden we een partner die ons circulaire verhaal wereldwijd voet aan de grond kan helpen krijgen”, zegt CEO Lander Desmedt.


HNST lanceerde in 2021 en is inmiddels te vinden in kledingwinkels in de Benelux, Frankrijk en enkele winkels in Tokyo. Om hun internationale ambities kracht bij te zetten, gaat de start-up nu in zee met showroom distributeur M5 | Spirit. “Zij beschikken over een heel goed netwerk van de juiste winkels. Zo zijn ze ook reeds distributeur van heel wat bekende high-end en sustainable brands”, zegt Lander Desmedt, CEO HNST. “Voor ons als start-up is het interessant om met zo’n topspeler te kunnen samenwerken. Het bewijst hoe relevant ons product en bedrijf vandaag is in de markt.”

De mode-industrie is een zeer vervuilende sector, verantwoordelijk voor het uitstoten van 4-8% van de broeikasgassen in de wereld. Dat kan beter volgens HNST. “Eén keer per jaar zamelen we oude jeans in. Op vandaag hebben we zo 27 ton jeans gered van verbrandingsovens en stortplaatsen. Wat nog draagbaar is schenken we weg, de andere kledingstukken gaan we helemaal ontmantelen. Knopen, ritsen, labels,… gaan eruit. Vervolgens wordt de stof in een grote blender gegooid om het terug te brengen tot katoenpluis. Dat spinnen wij tot onze eigen garen en vervolgens kleuren en weven we het om er nieuwe jeansbroeken van te maken.”
 

100% recyclebaar

HNST deed jaren onderzoek naar hoe ze hun jeans zo duurzaam mogelijk konden produceren. Zo gebruiken ze voor de productie van hun jeans tot 95% minder water dan een gewone jeans. In lijn met hun circulaire filosofie bevatten hun stoffen ook geen microplastics en is het design zo ontworpen dat de broeken 100% recycleerbaar zijn. De volledige productie vindt bovendien plaats binnen de Europese grenzen. HNST kleding reist gemiddeld 6.000 kilometer van boerderij naar kast, wat heel wat minder is dan een conventionele jeans waar dit al snel kan oplopen tot 60.000 kilometer.
 

totale look

Vanaf januari 2023 zal de kleding van HNST wereldwijd te vinden zijn via het winkelnetwerk van M5. “Nu we een sterke partner aan boord hebben voor de internationale sales kunnen we ons als bedrijf terug meer focussen op het creatieve proces en werken aan een totale look. Vandaag bestaat onze collectie vooral uit jeans en 1 t-shirt. Naar de toekomst toe willen we nadenken over andere soorten tops en bottoms en ook met nieuwe materialen werken. Al blijft het circulaire gedachtegoed uiteraard centraal staan en moeten alle producten die we vermarkten opnieuw gerecycleerd kunnen worden naar een evenwaardig product”, besluit Lander Desmedt.


Over HNST

HNST is een jong jeansmerk dat de standaarden in de mode-industrie wil verleggen door zelf het goede voorbeeld te geven. De stukken in de nieuwe collectie van het merk bestaan voor 56% uit gerecycleerd katoen. HNST communiceert op een eerlijke, transparante manier over producten en productiemethoden en hoopt zo andere merken te inspireren om dat ook te doen.
Dankzij het investeringsfonds Freshmen heeft HNST enkele vooraanstaande captains of industry aan boord, zoals onder meer Wouter Torfs (CEO Torfs Schoenen), Bart Claes (CEO JBC), Hendrik Winkelmans (oprichter Fiets!) en Anne Chapelle (Ann Demeulemeester en Haider Ackermann).