
'No tent left behind' op festivals als het aan Decathlon ligt
Decathlon zet zich komend festivalseizoen in om de afvalberg als gevolg van festivals tegen te gaan. Dit doet het Franse sportmerk op de meerdaagse festivals Wilde Weide en Wildeburg, onder de naam 'No tent left behind'. Festivalgangers kunnen tenten huren, hun tent laten repareren of hun gebruikte tent inleveren voor opknapping of recycling. De actie is in samenwerking met Kultlab, Camp Again en Studio Haering.
Jaarlijks bezoeken zo’n miljoen mensen een meerdaags festival met overnachting in Nederland. Kijkend naar alle Europese festivals, worden hierbij naar schatting zo’n 20% tot 25% van de tenten en ander kampeermateriaal op de camping achtergelaten, zo blijkt uit onderzoek van Green Events. Deze producten belanden vervolgens bij het vuil.
Om dit tegen te gaan, houdt Decathlon Nederland zich voor de tweede keer aan haar zogenoemde 'No tent left behind'-pledge. Een belofte waarbij ze zich actief inzetten om kampeerafval op festivals tegen te gaan en daarbij circulaire opties aanbieden aan festivalgangers.
Tenten circulair maken
Tijdens de meerdaagse festivals Wildeburg en Wilde Weide worden samen met festivaltent-verhuurder Camp Again twee type producten verhuurd van Decathlon’s eigen kampeermerk Quechua: de Arpenaz partytent en de 2 Seconds Fresh & Black tent. Indien kampeerders hun eigen tent niet mee willen nemen na afloop van het festival, kunnen ze deze bij vertrek bij Decathlon inleveren. Decathlon controleert deze tenten vervolgens, maakt ze schoon, knapt ze op indien nodig en verkoopt ze vervolgens door als Second life-product. Indien het niet mogelijk is om een tent opnieuw te gebruiken, wordt deze gerecycled of omgebouwd tot tassen door Studio Haering.
"Deze actie is voor mij een mooi voorbeeld van hoe wij kamperen mogelijk willen maken voor iedereen, waarbij we festivalgangers in aanraking willen laten komen met een andere manier van consumeren en zorgen voor je spullen. Het fenomeen van single-use festivaltenten moeten we zo snel mogelijk uitbannen", aldus Laurens Nolet, Circular Leader bij Decathlon Nederland.
Elk jaar beter
Vorig jaar ondernam Decathlon Nederland voor de eerste keer actie in samenwerking met festivalorganisator Kultlab. Een team van medewerkers ging naar twee festivals om achtergelaten tenten te verzamelen voor recycling en tweedehands verkoop. Hiermee kregen 150 tenten en andere kampeerspullen een tweede leven. Dit jaar gaat Decathlon een stap verder door op het festival aanwezig te zijn met een service stand waar tenten, naast ingezameld, ook verhuurd en gerepareerd worden. Het sportmerk hoopt dat hiermee het aantal achtergebleven tenten verder achteruitgaat.
"We kunnen niet ontkennen dat een groot deel van festivalcampings vol staat met onze producten, en dat veel van die producten na gebruik worden achtergelaten. Met deze actie willen we gebruikers op een positieve manier stimuleren om zorg te dragen voor onze producten", zegt Wout Vringer, Commercieel Manager Outdoor bij Decathlon Nederland.
Meer informatie over de No Tent Left Behind-actie vind je hier.