Verpact en Roorda: leeg verpakkingen voor het weggooien

Verpact en Roorda: leeg verpakkingen voor het weggooien

10-06-2025 (15:25) - Sustainable

Veel Nederlanders weten nog niet goed hoe ze Plastic, Metaal (blik) en Drinkpakken (PMD) op de juiste manier moeten weggooien. Eén op de drie gooit weleens een halfvolle verpakking weg, waardoor de hele zak of bak afval niet meer gerecycled kan worden. Om dit probleem aan te pakken, start Verpact samen met Roorda de campagne 'Als het maar leeg gaat'.

Tegelijkertijd is de intentie er wel: 75% van de Nederlanders vindt dat het hoort om PMD-verpakkingen op de juiste manier weg te gooien en 74% zegt verpakkingen meestal goed leeg te maken. Toch geeft een kwart aan dat soms over te slaan. En ruim 1 op de 3 Nederlanders denkt, onterecht, dat verpakkingen eerst moeten worden omgespoeld, wat onnodig drinkwater verspilt.

Hester Klein Lankhorst, CEO van Verpact, vertelt: "Bij Verpact werken we iedere dag aan één doel: van zoveel mogelijk verpakkingen weer nieuwe maken. Afval is voor ons geen afval, maar een waardevolle grondstof. Of je nu iets weggooit in de glasbak, de PMD-bak of zak of via het statiegeldsysteem: als het op de juiste plek belandt, kunnen we het opnieuw gebruiken."

Het juist weggooien voorkomt rommel op straat en is beter voor het milieu. Klein Lankhorst: "We zien dat het overgrote deel van de mensen de juiste intentie heeft, maar ander gedrag vertoont. Met kleine handelingen thuis kan een groot verschil worden gemaakt. Met deze campagne willen we mensen bewust maken van goed legen en goed scheiden."

Wat mag wel/niet bij PMD-afval?

Er zijn ook verpakkingen die mensen juist goed weten te scheiden. Meer dan 80% weet dat plastic flacons, zakjes, folies en yoghurtbakjes bij het PMD mogen. Gemiddeld beantwoordt slechts 63% van de mensen de kennisvragen over PMD goed, maar bij twijfelgevallen is dat percentage veel lager. Op de website van verpact staat meer informatie over wat wel en niet bij het PMD-afval mag.

De campagne van Verpact start dinsdag 10 juni en is onder meer te zien op online kanalen, televisie en in het straatbeeld, en te horen in radiospots. Als onderdeel van de campagne lanceerde zangeres Lena Hessels vorige week al haar eerste Nederlandstalige single ‘Leeg Gaan’. In het nummer, dat luchtige elektronische pop combineert met een onderliggende boodschap, roept ze op haar eigenzinnige manier op tot bewust gedrag: maak verpakkingen goed leeg voordat je ze weggooit.

Misvatting over PMD

Klein Lankhorst maakt zich zorgen over de misvatting dat veel mensen denken dat hun PMD uiteindelijk toch op één hoop belandt: "Dat is echt onjuist. Of het afval nu via bronscheiding of nascheiding wordt ingezameld: we zorgen ervoor dat alle lege verpakkingen zo goed mogelijk worden gerecycled. Die misvatting kan ertoe leiden dat mensen hun afval minder zorgvuldig weggooien en dat is zonde. Juist als iedereen zijn verpakkingen goed leegt en in de juiste bak of zak doet, kunnen we meer grondstoffen behouden en verspilling voorkomen. Ik zou zeggen: als het maar leeg gaat!"

Credits

 Roorda
- Art director - Tom Zwarts
- Copywriter - Anne van Andel
- Creatie director - Joeri Jansen
- Account manager - Tessel van der Zwet & Lieke Joosten
- Studio – Jorn Slotboom & Myrthe van Duinen
- Strategie - Floor Busch
- Producer - Marcel Ossendrijver

Productie & Crew
- Production Company - KXRXT
- Director - Kevin Boitelle
- Executive Producer - Allen Grygierczyk
- Producer - Anouk Knapen
- Director of Photography - Ruben van Weelden
- 1st Assistant Director - Boris Apituley
- Focus Puller - Lars Inhulsen
- Gaffer - Maxime Pottuit
- Key Grip - Wesley Westerhuis
- Digital Technician - Jochem de Vries
- Set photography - Maurice van der Meijs
- Production designer - Desiree Brands
- Art Director - Iris Pauwels
- Set Dresser - Gem Fernández Zapateiro
- Prop Master - Ems Michelse
- Make-up Artist - Kira Kroegman
- Stylist - Anna Dijkman
- Stylist Assistant - Donna Hermans
- Camera equipment - Cinesupply
- Light Equipment - DDB Lighting
- Casting - Multa Casting

Postproductie
- Offline edit - Kevin Boitelle
- Online Artist / team lead Wolfstreet - Damiaan Dracht
- Postproduction - Wolfstreet Agency
- Grading - Erik Verhulst
- Geluidsafwerking Soundcircus - Feike de Wit
- Muziek - Lena Hessels
- Muziek producer - Marnix Bausch
- Versioning - Laura Brouwer

Beautiful Lives: insights & innovatie
- Rubina Oliana - Insights & innovatie director
- Gaby Siera – managing partner

DVJ Insights
- Client consultant – Joyce Pakkert
- Research expert – Quinty Mars

ACE
- Head of Media - Rutger Schouten
- Senior Media Consultant - Tessa Meulman
- Media Consultant - Bjorn van Breenen
- Account Manager - Gijsje Visser
- Account Manager - Lesley Simin

Smith Communicatie
- Senior PR-adviseur – Madelon de la Haije