
Meer Nederlanders beseffen impact van voedselkeuzes op regenwoud
De meeste Nederlanders zijn zich bewust van de gevolgen die bepaalde voedselkeuzes hebben voor het regenwoud, zo blijkt uit onderzoek van The Flower Farm en Msi. 'Dat is belangrijk en goed nieuws,' zegt Arjen van Strien, CEO van het Nederlandse merk. 'De toekomst van onze planeet is immers niet alleen een zaak van overheden. Sterker nog: onze eigen gedragskeuzes zijn van grote invloed.'
The Flower Farm, producent van palmolievrije producten, onderzoekt sinds 2021 elke zes maanden hoe goed Nederlanders op de hoogte zijn van de oorzaken en gevolgen van ontbossing en hoe ze kijken naar de productie van palmolie. De bewustwording is in de afgelopen jaren flink toegenomen: in 2020 wist slechts 31% van de ondervraagden iets of veel over palmolie, terwijl dat percentage in 2025 is gestegen naar 65%. Daarnaast vindt 72% dat de productie van palmolie grote schade toebrengt aan het regenwoud.
Elke minuut tien voetbalvelden
Klimaatverandering is een van de grootste problemen van deze tijd, maar ondanks dat gaat de vernietiging van regenwouden onverminderd door. Een belangrijke oorzaak is de aanleg van palmolieplantages. In 2023 verdween wereldwijd 3,7 miljoen hectare tropisch regenwoud, dat komt neer op tien voetbalvelden per minuut. Om de 'longen van de aarde' te behouden, is het cruciaal dat de ontbossing voor palmolie en andere tropische oliën wordt gestopt.
Later dit jaar wordt in Europa nieuwe wetgeving verwacht die de invoer van producten gelinkt aan ontbossing moet beperken. Maar regelgeving alleen is niet genoeg; ook consumentenkeuzes spelen een grote rol in de toekomst van het regenwoud. Op de Huishoudbeurs sprak het merk met enkele consumenten:
Bewustwording als eerste stap
Uit het onderzoek van MSi blijkt verder dat Nederlandse consumenten steeds beter begrijpen welke impact ontbossing heeft. Zo onderschrijft 83% dat ontbossing leidt tot een groot verlies aan biodiversiteit en weet 80% dat het aantal bomen en planten dat CO2 uit de lucht opneemt, hierdoor afneemt. Ook de rol van het regenwoud in het wereldwijde klimaat is bekend: 81% van de ondervraagden is het eens met deze stelling.
Daarnaast is 67% zich ervan bewust dat de productie van voedsel, dranken en verzorgingsproducten die in Nederland worden gebruikt, bijdraagt aan de ontbossing van het regenwoud.
Supermarktschappen vol palmolie
Palmolie wordt verwerkt in meer dan de helft van alle producten in de supermarkt, van voedingsmiddelen tot cosmetica. Wereldwijd wordt 85% van de palmolie geproduceerd zonder enige vorm van certificering. Dit betekent dat miljoenen hectaren regenwoud in Azië worden gekapt of afgebrand om plaats te maken voor plantages. Ook gecertificeerde duurzame palmolie biedt geen volledige oplossing, omdat de vraag sneller blijft groeien dan de duurzame productie kan bijhouden.
De boodschap van Van Strien is helder: 'The Flower Farm maakt zich hard voor het behoud van het tropisch regenwoud door alleen met ontbossingsvrije ingrediënten te werken. Regenwouden zijn van onschatbare waarde en verantwoordelijk voor meer dan 80% van de biodiversiteit op aarde. Het is de leefomgeving van orang-oetans en ontelbare waardevolle dier- en plantensoorten. We kunnen zelf echt verschil maken door bewuster boodschappen te doen.'