Google Ads: 'AI kan positieve invloed hebben op campagneprestaties'

19-04-2023 (09:30) - Tech

Nu Chrome de afschaffing van cookies van derden nadert, hebben Google Ads en Display & Video 360 geëxperimenteerd met op interesses gebaseerde doelgroepoplossingen. Dit houdt in affiniteits-, in-market-, aangepaste doelgroepen en demografische elementen in het displaynetwerk van Google, waarbij een combinatie van privacybeschermende signalen wordt gebruikt.

In het eerste kwartaal van 2023 hebben de advertentieplatforms van Google een experiment uitgevoerd om te begrijpen hoe onze op interesses gebaseerde doelgroepen (IBA)-oplossingen presteren wanneer ze vertrouwen op een combinatie van privacybeschermende signalen. Deze signalen bevatten contextuele informatie, de Topics API van de Privacy Sandbox en first-party identifiers zoals door de uitgever verstrekte ID's. Ons onderzoek vergeleek niet alleen de prestaties van cookies van derden met de Topics API, maar eerder een bredere reeks signalen die beschikbaar zijn in een wereld waar privacy voorop staat.

Experimenten

ER zijn twee experimentarmen gemaakt voor een deel van het Chrome-verkeer. Aan de ene kant bleven de cookies van derden actief. Aan de andere kant zijn cookies van derden vervangen door een combinatie van privacybeschermende signalen voor IBA-oplossingen, terwijl het gebruik van cookies van derden voor andere gebruiksscenario's, zoals meting en remarketing, behouden bleef.

Doorklikpercentages

Het experiment heeft aangetoond dat op interesses gebaseerde doelgroepoplossingen met privacybeschermende signalen veelbelovend waren in vergelijking met cookies van derden. Het experiment toonde ook aan dat bij het gebruik van oplossingen voor op interesses gebaseerde doelgroepen (IBA) met privacybeschermende signalen op het Display Netwerk, de uitgaven van Google Ads-adverteerders aan IBA met 2-7% afnamen in vergelijking met derde- party-cookie-gebaseerde resultaten. Voor omzet per dollar, als proxy voor rendement op investering, was de daling 1-3%. Er is ook vastgesteld dat de doorklikpercentages binnen 90% van de status quo bleven. En er waren vergelijkbare prestaties voor Display & Video 360. Het experiment suggereert ook dat door AI aangestuurde optimalisatieoplossingen een positieve invloed kunnen hebben op de campagneprestaties.