Van short-form content tot niche creators: vier innovaties voor 2025

Van short-form content tot niche creators: vier innovaties voor 2025

20-12-2024 (11:06) - Tech

De afgelopen jaren hebben we een ongekende versnelling gezien in technologische innovatie. Generatieve AI (Gen AI) en Augmented Reality (AR) hebben niet alleen de manier waarop we communiceren en creëren veranderd, maar ook hoe we ons dagelijks leven ervaren. In deze vooruitblik op 2025 deelt Natascha Chamuleau, General Manager Snapchat Benelux, vier trends en ontwikkelingen die het komend jaar de techindustrie zullen vormgeven. 

1. Slimmere AR door AI

Door AI worden AR-ervaringen nog slimmer, nauwkeuriger, meeslepender en creatiever in 2025. AR lenzen kunnen binnen enkele minuten gebouwd worden, simpelweg door in te typen wat je wilt creëren. Hierdoor kan iedereen hun verbeelding tot leven brengen via AR. Door tekst-, beeld-, en on-screen instructies te tonen, wordt AR de presentatielaag van AI. Met de lancering van Spectacles wordt AR in 2025 ook socialer. Ontwikkelaars kunnen ervaringen bouwen die mensen in staat stelt om via technologie te verbinden wanneer ze samen zijn.

2. Snelle kennis, korte video's

Korte video's blijven (social) content domineren, maar educatieve content is in opkomst. Mensen verlangen, in deze tijd van snelle veranderingen en informatie-overload, naar duidelijke context om de wereld om zich heen te begrijpen, op een gemakkelijke en snelle manier. Content die vanuit een missie, doel of expertise is ingestoken, versterkt betrokkenheid en het bouwen van communities. We gaan zelfs zien dat Gen AI een rol speelt in deze kennisdeling, door een brug te slaan naar informatieve, bestaande content en deze opnieuw te genereren.

3. Niche is het nieuwe groot

In 2025 gaat het onderwerp dat creators kiezen belangrijker worden dan hun individuele persoonlijkheid of bereik. Mensen zoeken namelijk steeds meer aansluiting bij hun eigen waarden en interesses. We verwachten een toenemende volwassenheid van niche creators met een groeiende kans om inkomsten te genereren uit die niche met specifieke content.

4. Meten in privacytijdperk

2024 was een jaar van disruptie voor marketeers. De economische onzekerheid en de prominente adoptie van Gen AI legden een enorme druk op de energie en budgetten van marketeers. Dit klimaat blijft in het nieuwe jaar. Economische druk dwingt marketeers succes steeds vaker te meten, met een verschuiving van budgetten naar de onderkant van de funnel als gevolg. Digitale platforms die marketeers kunnen helpen bij het optimaliseren van budgetten met analytische technieken zoals Marketing Mix Modeling (MMM) en blijven investeren in bewustwording bovenin de funnel, behouden hun invloed en worden beloofd met advertentiegelden en liefde van klanten.